A főtitkár kiemelte, hogy az üzemanyag ára főként a forgalmazók árpolitikai döntésétől függ, annak ellenére, hogy kialakításánál figyelembe kell venni a kőolaj világpiaci ára által determinált beszerzési vagy előállítási költséget, a dollár–forint árfolyamot, valamint az aktuális adóterheket. A költségelemek ugyan megjelennek a kiskereskedelmi árban, de azok mértéke minden forgalmazónál eltérő lehet – mondta.
A főtitkár úgy vélte: a jövedéki adó emelkedésének nem lesz komoly hatása az üzemanyag-fogyasztásra, főleg, ha az adó bevezetése mellett tartósan alacsony marad a kőolaj világpiaci ára. Nem beszélve arról, hogy a jelenleg két töltőállomás üzemanyagárai közötti 15-20 forintos különbség nagyobb, mint a jövedéki adó változásának bruttó értéke.
Az ugyanakkor egy másik kérdés, hogy az így kialakuló magasabb árszint versenyképes lesz-e a környező országokéval, azaz a nemzetközi fuvarozáshoz kapcsolódó dízelfogyasztást ez nem érinti-e majd érzékenyen, mérhető értékesítési kiesést okozva – tette hozzá.
Grád Ottó arra a kérdésre, hogy az államnak mekkora pluszbevételt jelentene a jövedéki adó emelkedése, azt válaszolta: az elmúlt évben a központi költségvetés a kőolajtermékeket terhelő jövedéki adókból közel 600 milliárd forint bevételt realizált. A szeptember 1-jétől hatályos törvény szerint az adó mértékének változása, a két termékkör fogyasztás szerinti súlyozását figyelembe véve, közel 7,5 százalékos jövedékiadó-emelkedést jelenthet az üzemanyagok esetében. Az adóból származó többletbevétel csak azokban a negyedévekben jelentkezik, amikor a magasabb adómértéket alkalmazzák, kérdés, hogy ez mennyire lesz tartós – mondta.
Az NGM hétfői közleményében ismertette: amennyiben a kőolaj világpiaci ára tartósan hordónként 50 dollár felett marad, a jelenlegi adómértékek nem változnak. Amennyiben a kőolaj világpiaci ára hordónként 50 dollár vagy ennél kevesebb, akkor a benzin jövedéki adója literenként 5 forinttal, a gázolajé 10 forinttal nő. Az üzemanyagok magasabb jövedéki adójából befolyó többletet a kormány a közúthálózat fejlesztésére fordítja.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szeptember 22-ig teszi közzé honlapján a kőolaj világpiaci árát, amely meghatározza az üzemanyagok jövedéki adójának október elsejétől hatályos mértékét.
Az adómértékek a kőolaj világpiaci árának függvényében negyedévente módosulhatnak, azaz az október 1-jétől meghatározott mértékek az idén már nem fognak változni. A következő felülvizsgálati időpont 2016 decembere, a január 1-jétől érvényes adómértékeket 2016. december 22-ig teszi közzé honlapján a NAV.
A minisztérium szerint egy esetleges októberi jövedékiadó-emelésnek nem lesz piaci áremelő, inflációs hatása, mivel a fuvarozók és a mezőgazdasági termelők kereskedelmigázolaj-adókedvezménye is emelkedik.
Az NGM hangsúlyozta: a benzin esetében az Európai Unióban csak Bulgária alkalmaz a magyarországinál alacsonyabb jövedéki adót, és a gázolajat terhelő magyarországi jövedéki adó is a legalacsonyabbak között van.
Mint írták, a családok, a háztartások és a vállalkozások érdekeit szem előtt tartva döntött úgy a parlament, hogy az európai jövedéki adóemelési trendet egyedi módon alkalmazza, és csak akkor emeli a jövedéki adót, ha alacsony a kőolaj világpiaci ára.
A fuvarozók által felhasznált kereskedelmi gázolaj (7,5 tonna feletti kamionok és buszok) és a mezőgazdaságban felhasznált gázolaj jövedékiadó-mértéke (az adó-visszaigénylés lehetősége által) pedig még ennél is kedvezőbb, a lehető legalacsonyabb szinttel, az uniós irányelv által biztosított minimummal egyezik meg – áll az NGM közleményében.