Hódít a különleges élelmiszer

Még kevés magyar cég tud glutén- és laktózmentes terméket szállítani az áruházakba.

Gyöngyösi Balázs
2016. 09. 02. 4:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Világszerte közel 70 millió embert, a magyar lakosságnak pedig 1-2 százalékát érinti a lisztérzékenység. Kevesen tudják, de a panaszokat okozó glutén nem csak a lisztekben fordul elő, miközben az egyetlen hatásos kezelési mód az egész életen át tartó gluténmentes diéta. A laktózérzékenység többeket érint: úgy becsülik, világszerte a felnőtt népesség 75 százaléka nem képes teljes egészében lebontani a tejcukrot. Ez az arány Észak-Európában csupán 5, Dél-Európában viszont 71 százalék, egyes ázsiai és afrikai országokban pedig 90 százalék is lehet. Ennek kapcsán jártunk utána annak, mennyire kaphatók a speciális étrendekhez szükséges élelmiszerek a magyarországi áruházláncokban.

– Közel 300-féle glutén- és laktózmentes terméket találnak vásárlóink üzleteinkben, mintegy 40 százaléka magyar, 60 százaléka pedig importtermék – közölte lapunkkal az Auchan kommunikációs igazgatója. Samu Zsófia szerint ezen a területen is egyre több a hazai fejlesztésű élelmiszer. Ami külföldről jön, az leginkább Németországból és Olaszországból érkezik, a saját márkás termékek pedig Franciaországból. Az üzletlánc tapasztalata, hogy az európai trendeknek megfelelően a magyar vásárlók is egyre tudatosabbak a termékválasztás terén, és nagyobb az igény a speciális étrendbe is beilleszthető, illetve a bio- és a reformtermékek iránt.

A tartós élelmiszerek közül a legkeresettebb a gluténmentes liszt, fűszerolaj, tészta, keksz, snack, reggeli gabonapehely és a pástétomok. A friss élelmiszerek közül a legtöbben a speciális összetételű szalámit, párizsit, tartós csomagolt, valamint extrudált kenyeret, tejet, túrót, illetve jégkrémet és például az ilyen derelyét keresik. Ezeket a termékeket az Auchan mind a 19 üzlethelyiségében az úgynevezett egészségszigetre csoportosította, hogy egyszerűbb, gyorsabb legyen a bevásárlás. Az üzletlánc további saját márkás glutén- és laktózmentes termékek kifejlesztésén dolgozik.

A Tescóban azt tapasztalták, hogy a speciális élelmiszereket nem csak egészségi szempontok miatt választják az emberek: az első negyedév eladási adatai szerint a gluténmentes és hozzáadott cukor nélküli élelmiszerek iránti kereslet 30 százalékkal, a biotermékeké 27 százalékkal, a kiegyensúlyozott táplálkozás részét képező termékeké pedig 81 százalékkal növekedett az előző év hasonló időszakához képest. A sajtóosztály úgy tájékoztatott, jelenleg 288-féle bio-, 310 csökkentett laktóztartalmú, gluténmentes és hozzáadott cukor nélküli, valamint 239, a kiegyensúlyozott táplálkozás részét képező szárazárut kínál speciális étkezési igényű vásárlóinak. A csökkentett laktóztartalmú termékek kínálatában túró, vaj és tejdesszert is szerepel, a gluténérzékenyek pedig például számukra kifejlesztett sajttallért, muffint és pudingport vásárolhatnak. A legnépszerűbbek a tejhelyettesítő növényi italok, az extrudált kenyerek és puffasztott rizsszeletek, valamint a bio- és a gluténmentes lisztek.

A CBA kommunikációs igazgatója elmondta, az összes élelmiszertermék kínálatához viszonyítva őnáluk néhány százalékos részarányt képviselnek a glutén-, laktózmentes és bioárucikkek, de arányuk folyamatosan növekszik. Fodor Attila lapunknak leszögezte, az alapvető élelmiszerek a legkelendőbbek, úgymint a laktózmentes tejtermékek és a gluténmentes pékáruk, de az édességek is egyre népszerűbbek. Mint mondta, a friss termékek túlnyomó része magyar, folyamatosan bővül a beszállítói kör. A tartós, hosszan eltartható árucikkeknél viszont a külföldön gyártottak részaránya a nagyobb, ezek főként Németországból származnak.

A Lidl arról tájékoztatott, hogy az elmúlt másfél évben folyamatosan bővült a lánc egyedi termékkínálata, ezzel összefüggésben 68 százalékkal nőtt a magyar beszállítók száma és 45 százalékkal emelkedett az értékesített egészséges élelmiszerek mennyisége is

Az Aldiban megfigyelték, nagy a kereslet a kiemelkedően jó minőségű sonkák és virslik, valamint a laktózmentes tejtermékek iránt; a kínálatukat folyamatosan bővítik.

A Spar arról számolt be, hogy a gluténmentes kenyerek és péksütemények forgalma 25 százalékkal növekedett az elmúlt évben, az extrudált termékek eladása 30 százalékkal ugrott meg. A laktózmentes friss tej pedig az első negyedévben a kategórián belül 5 százalékos részarányt képviselt. Az áruház kiemelte azt is, hogy saját húsüzemük összes készítménye laktóz-, glutén- és szójamentes.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.