Csaknem fél évszázados amerikai hagyomány a hálaadást követő fekete péntek (Black Friday), a vásárlás ünnepe, amikor nagy leárazásokkal készülnek a kereskedők. Magyarországra 2012-ben tört be az őrület, a háztartási gépektől a kozmetikumokig ilyenkor akár 70-80 százalékos kedvezménnyel is meg lehet kapni a különféle árucikkeket. Holnap jön a nagy roham a bevásárlóközpontokban és az online webáruházakban, világszerte ez jelenti egyúttal a karácsonyi szezon kezdetét a kereskedelemben.
A Media Markt és az NRC piackutató felmérése szerint a felnőtt korú magyar internetezők 72 százaléka hallott már az eseményről. Idén a megkérdezettek 27 százaléka válaszolta, hogy valószínűleg vásárolni fog műszaki cikkeket, míg tavaly az összes termékkategória együttesen sem érte el ezt az arányt. A kutatás szerint fekete pénteken a magyar társadalom még kevésbé készül az ünnepekre: 56 százalékunk inkább saját magát lepné meg egy-egy elektronikai eszközzel. A vásárlást valószínűsítők 53 százaléka húszezer forint alatti költene. Várkonyi Balázs, az Extreme Digital ügyvezetője szerint magyar sajátosság, hogy a vevők az akciós napon hajlandók az eredetileg kinézett terméknél drágábbat is megvenni, ha arra a készülékre nagyobb mértékű kedvezmény van, mint az olcsóbbra.
A Fashion Days idén csaknem hétszázezer divattermék leárazására készül a tavalyi 250 ezer után. A közép-európai divatportál arról számolt be, hogy a 2015-ös fekete pénteki értékesítés 40 százalékkal haladta meg az előző évit, a webshop forgalma pedig kilencszer volt nagyobb az átlagosnál. A cég tapasztalatai szerint évről évre nő a mobilapplikáción leadott rendelések aránya, amely ma már eléri a 43 százalékot. Erre a tendenciára építve idén előbb indul majd a fekete péntek az applikációkon, így a webes és a mobilalkalmazásokon keresztüli vásárlás aránya akár meg is fordulhat. A Fashion Days úgy látja, Magyarországon az e-kereskedelmi divatpiac mérete évről évre bővül, tavaly már az online kiskereskedelem 11 százalékát tette ki, megközelítőleg 30 milliárd forintot. A Millward Brown piackutató számításai szerint idén további 15-20 százalékkal emelkedhet ez az arány.