Házkutatást tartott a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság a repülőgépek földi kiszolgálását ellátó, török Celebinél. Az akció során őrizetbe vették E. István gazdasági igazgatót, B. Viktória beszerzési vezetőt és a társaság főkönyvelőjét – értesült lapunk. Bár a Celebi neve legutóbb a szintén ezen a piacon mozgó, állami tulajdonú Malév Ground Handlinggel (Malév GH) való kartellezés gyanúja miatt szerepelt újságunk hasábjain, úgy tudjuk, más ügyről van szó, amely a cég tulajdonosi köreit nem, a budapesti taxipiacot annál inkább érinti.
Lapunk információi szerint a Celebi a TaxiPlus nevű társasággal kötött szerződést arra vonatkozóan, hogy munkatársaikat szállítsa éjjel, amikor a BKV járatai nem üzemelnek. A feladatot a taxicég havonta hatmillió forintért vállalta, ám a gyanú szerint a Celebinek az üzletet lebonyolító gazdasági vezetői – a közbeszerzési korrupciós ügyekből ismerős módon, csak kicsiben – visszakaptak pénzt a TaxiPlustól a megbízásért cserébe. Értesülésünk szerint ez az összeg elérte a szerződésben foglalt megbízási díj harminc százalékát. Azaz – ha igazak információink, amelyeket az érintettek eddig nem cáfoltak – a Celebi emberei a trükkös üzlettel tulajdonképpen saját munkaadójukat károsították meg.
Az Országos Rendőr-főkapitányság egyelőre nem adott választ lapunknak az üggyel kapcsolatban föltett kérdéseire, de úgy tudjuk, nemcsak a Celebi néhány gazdasági vezetőjét, hanem a TaxiPlus értékesítési menedzserét, K. Pétert is őrizetbe vették az akcióban. Ez pedig arra enged következtetni, hogy tettenérés történt a rendőr-igazgatóság szerdai akciója során.
Azt, hogy a reptéri rendőrség kinek a bejelentésére kezdte el vizsgálni a Celebi és a TaxiPlus együttműködését, eddig nem sikerült kideríteni. Tény ugyanakkor, hogy egy ilyen ügy sokat ront a TaxiPlus hírnevén, és így jelentősen csökkentheti piaci értékét is. Mindez azért fontos, mert értesüléseink szerint a társaság fölvásárlására készül a Főtaxi, amely egyébként a Budapest Airport hivatalos taxiszolgáltató társasága. Egy ideje már nem számít egymás riválisának a két cég, fuvarszervezési platformjaik ugyanis össze vannak hangolva. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha a TaxiPlustól rendelünk fuvart, a Főtaxi logójával ellátott jármű is érkezhet, és ez fordítva is igaz. Az akvizíció ez idáig nem történt meg, és nem nehéz belátni: egy a mostanihoz hasonló fiaskó némileg megváltoztathatja a felek közötti alkupozíciót.
Lapunk megkereste az ügyben az érintett vállalkozásokat, ám a Celebi eddig nem reagált megkeresésünkre, a TaxiPlus részéről nem nyilatkoztak, a Főtaxi szóvivője pedig jövő hét elejére ígért tájékoztatást.
A hatóságok más ügyben is vizsgálódnak a repülőgépek földi kiszolgálását ellátó Celebi háza táján: mint arról lapunk már tavaly év végén beszámolt, 2016 októberének közepén kartellgyanú miatt jelentette föl a török céget a Gazdasági Versenyhivatalnál Kisvári János, az állami tulajdonú vetélytárs Malév GH akkor leköszönő vezérigazgatója. A tiltott áregyeztetés lehetősége a British Airways, az Iberia, az Air Lingus és az Alitalia földi kiszolgálására kért ajánlatokkal összefüggésben vetődött föl. De a lapunk birtokába került dokumentumok szerint már 2014-ben, a Turkish Airlines ajánlatkérésekor kezdeményezte az árak egyeztetését a Celebi a Malév GH-nál. Ezzel kapcsolatban a lapunknak név nélkül nyilatkozó repülőtéri forrásaink azt közölték, hogy a földi kiszolgálási piacon már jó ideje farkastörvények uralkodnak. Mint fogalmaztak, a helyzet annyira rossz, hogy a vetélytársak legszívesebben megfojtanák egymást egy kanál vízben, de piaci pozícióik megtartásáért olykor kénytelenek megnemtámadási szerződéseket kötni. A versenyhivatal vizsgálata jelenleg is tart.
Frissítés: A Celebi és a Főtaxi hétfőn délután reagált lapunk pénteki megkeresésére.
A Celebi válasza:
\"A Celebi a magyar törvényeknek és előírásoknak megfelelően végzi tevékenységét. A Celebi nemzetközi vállalatként szigorú etikai előírásokkal és protokollokkal rendelkezik, és munkavállalóitól is azt várja el, hogy ezeknek megfelelően végezzék tevékenységüket. A Celebi készen áll arra, hogy együttműködjön a magyar hatóságokkal, és minden szükséges információt megadjon. Egyelőre korlátozott információval rendelkezünk az üggyel kapcsolatban, ezért további információval egyelőre nem tudunk szolgálni.\"
A Főtaxi válasza:
\"A Főtaxinak a Magyar Nemzet szombati lapszámában megjelent ügyről a megjelenteken túl nincsen információja. Ugyanakkor határozottan kijelentjük, hogy a Főtaxinem folytatott semmilyen tárgyalást a Taxi Plus felvásárlásáról, arra ajánlatot sem tett.Ezen felül mindenképpen le kívánjuk szögezni, hogy a két társaság fuvarszervezési platformjai nincsenek összehangolva, a két társaság között semmilyen együttműködés nincs.\"
Bővít a Budapest Airport
Bővítette utasfelvételi kapacitását a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér üzemeltetője, a 2B terminálon tíz új utasfelvételi pultot alakítottak ki, és növekedett az utasváró területe is. A Budapest Airport lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint a fejlesztést az utasforgalom dinamikus növekedése indokolta: májusig 14,5 százalékkal többen fordultak meg a repülőtéren, mint 2016 első öt hónapjában, ráadásul a légitársaságok két tucat új járatot jelentettek be az idei évre, ami 8 százalékos kapacitásbővítésnek felel meg. A 2B terminálon az új utasfelvételi pontok a meglévő soroknak háttal épültek meg. Ezzel a műszaki megoldással nem kellett jelentősen átalakítani a poggyászszállító rendszert, hiszen ugyanazokra a szalagokra kerülnek a feladott bőröndök, csak a másik oldalról. Mindez része a Bud 2020 programnak, amelynek keretében 50 milliárd forintot fordítanak 2020-ig a repülőtér fejlesztésére. A beruházáshoz tartozik a már épülő új szálloda, amely még idén megnyílhat a nagyközönség előtt, továbbá a 2B terminálon az új utasmóló is.