Nem enyhül a szemétdíjkáosz

Gémesi György szerint a hibás politikai döntések tették tönkre a szemétszállítási ágazatot.

Illés József
2017. 08. 03. 4:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pontos számlákat, szemétszállítási csekkeket ugyan továbbra sem képes országszerte kibocsátani a nemzeti hulladékholdingként emlegetett NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt., de a napokban már pályázatot írt ki, ahol behajtót keres a követelései beszedésére. A közpénzből finanszírozandó megrendelés értékét nem jelölte meg az állami cég, így nincs felső határ. A pályázók a hónap közepéig jelentkezhetnek a NHKV „közszolgáltatási díjhátralékok követeléskezelési feladatainak ellátására”, a megbízás 43 hónapra szól majd.

A helyzet már csak azért is pikáns, mert a szemétholding tavaly áprilisban beindítani tervezett országos számlázási rendszere még ma is működésképtelen. Igaz, arra már alkalmasnak bizonyult, hogy a segítségével az állami hulladékcég az elmúlt hónapokban fenyegető leveleket küldjön a számláikat idejében meg sem kapó, sőt, az azokat időben kiegyenlítő ügyfeleknek is.

Gémesi György, a Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke úgy véli: a követeléskezelő bevonása nem más, mint újabb fenyegetés az ügyfelek részére.

Pedig a családok nem a saját, hanem a hulladékvállalat hibájából nem tudták befizetni az esedékes szemétszállítási díjat. A holding ugyanis rendre hónapokat késik a csekkek kiküldésével, és számos alkalommal pontatlan számlákat állít ki. Arról nem is beszélve, hogy számtalan családhoz hamarabb érkezett meg a fizetési felszólítás, mint a befizetendő csekk.

Az elnök szerint húzni kellene végre egy határvonalat, és az Orbán-kormány hibájából kialakult szemétdíjkáoszt le kellene zárni. Az eddig az állami vállalat hibájából keletkezett kintlévőséget pedig annak kellene befizetnie, aki a mostani kezelhetetlen helyzetet előidézte, vagyis a Fidesz-kabinetnek. Gémesi György hozzátette: addig nem működik majd fenntartható módon az országos szemétszállítási rendszer, amíg a kukaürítési díjak nem tartalmazzák a szolgáltatás valamennyi valós költségét, beleértve a rekultivációs és az amortizációs kiadásokat is. Emellett a kormánynak szembe kellene néznie a ténnyel, hogy a szemétszállítási ágazat működését a hibás politikai döntések – köztük a rezsicsökkentés kierőszakolása és a szemétszállítás államosítása – tették tönkre, s ezeket ráadásul rosszul is hajtották végre. – Ennek jegyében pedig a kormánynak le kellene vonnia a tanulságot, és vissza kellene adnia az ágazat irányítását a szakembereknek – jelentette ki az önkormányzati vezető.

Amint arról beszámoltunk: a hulladékholding nem végez szemétszállítási feladatokat, azt a többnyire helyhatósági kézben lévő vállalkozások látják el. Az állami cég szerepe szerint csak beszedné, lefölözné és részben újraosztaná a szemétszállítási díjakat a szolgáltatóknak, hogy azok működőképesek maradjanak. Eddig azonban csak vitte a pénzt. A tavalyi megközelítőleg 20 milliárd forint után idén hozzávetőleg további 10 milliárd forintjába kerül majd az adófizetőknek az állami szemétszállítási rendszer fenntartása.

A kormány mostanáig több mint 700 millió forint közpénzt költött az NHKV országos számlázási rendszerére, ami nem működik megfelelően. Az NHKV a hulladékcsekkrendszer kialakítására tavaly szeptemberben kötött szerződést, amelynek keretében újabb jól fizető állami megbízáshoz jutottak Garancsi István, a sajtóban Orbán Viktor miniszterelnökhöz közel álló személyként emlegetett milliárdos üzletember Mobil Adat Kft.-ben lévő cégtársai. Az Antenna Hungária Zrt.-vel közösen a Garancsi üzletfelei, Hauser Gábor Miklós és Brasnyó Péter által jegyzett Euromacc Adatfeldolgozó és Szolgáltató Kft. nyerte meg a nemzeti hulladékcég csaknem 550 millió forint értékű megbízását az állami vállalat bizonylatkészítő rendszerének megalkotására. A munkák elvégzésének díját tavaly novemberben 603 millió forintra növelte az állami vállalat. Később a számlázáshoz kapcsolódóan kiírt egy 49, egy 24, egy 17,7 és egy 17 millió forintos pályázatot is. A több mint 700 millió forintos kiadáshoz adódik majd hozzá a most kiírt pályázaton nyertes behajtási cégnek kifizetendő, várhatóan borsos összeg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.