Két éve tért vissza az egykor legkedveltebb és legismertebb autómárka a magyar piacra. A Lada Hungary Kft. 2015 decemberében kezdte meg az orosz Lada személyautók forgalmazását Magyarországon, és az eltelt két esztendő alatt nagyjából kikristályosodott, mennyire vevő manapság a hazai piac az egypártrendszer legvágyottabb márkájára. Az első évben, 2016-ban 1100 Lada fogyott idehaza, míg tavaly valamivel kevesebb, 1060 darab. Pataki András, a Lada Hungary Kft. cégvezetője szerint ebben az évben a korábbiakhoz hasonló, ezer darab körüli autót tudnak majd eladni. – A 2016-os értékesítési számok meghaladták a várakozásainkat, úgy tűnik, ennyi Ladára minden évben vevőt találunk. A 2017-es már a stabilitás éve volt. A Ladának tavaly a magyar piacon közel egyszázalékos részesedése volt, és arra törekszünk, hogy ezt az idén is tartani tudjuk – tette hozzá.
A tavaly bevezetett Lada Vesta Sedan 2018-ban már a termékpaletta legnépszerűbb modellje lehet. Ráadásul tegnap két új változattal, a Vesta Kombival és a Vesta SW Crosszal bővült a kínálat. A jelenlegi Granta és Kalina modelleket idén kivezetik a magyar piacról, a ráncfelvarrott változatok a tervek szerint ősszel jönnek, de az oroszoknál azért közel sem biztos, hogy minden úgy alakul, ahogy tervezik. Már az indulásnál is sok gonddal kellett szembenéznie a magyar importőrnek. Az oroszok az évtizedek során ugyanis rendesen elhanyagolták exportpiacaikat. Tavaly 311 588 Lada fogyott a világban, ám ennek nagy része Oroszországban talált gazdára, s csupán 30 ezer külföldön. Ami a növekedés mértékét illeti, ez odahaza 17 százalék, világviszonylatban pedig 44 százalékot takar. A vállalat árbevétele 22, üzemi eredménye pedig 0,7 százalékkal nőtt tavaly. Persze innen még bőven van feljebb, és úgy tűnik, nem fogy a lendület, Oroszországban február végéig az értékesítés 33,2 százalékkal növekedett az egy évvel korábbihoz képest.
Amióta egyébként a francia Renault 75 százalékos részesedést szerzett a márkában, jobban odafigyelnek a minőségre, a dizájnra és az exportra is. De például az Európai Unióban még mindig csak négy országban, hazánk mellett Németországban, Szlovákiában és Bulgáriában van hivatalos importőr. Japánból és Új-Zélandról is keresték már a magyar forgalmazót, hogy küldjenek hozzájuk autókat, ám erre nincs kereskedelmi joguk. Külföldről jellemzően inkább csak Romániából érkeztek vevők. Amúgy az új francia vezetéssel a Lada is kezd visszatalálni a világpiacra. A közelmúltban Kínában, Jordániában, Chilében, Bolíviában és Kubában kezdték árulni az orosz márkát. Kubában kétszáz darabos sárga taxiflotta állt szolgálatba az év végén.