A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) szerint Magyarországon olyan intézkedéseket kellene hozni, amelyek megelőznék, hogy az idős dízelautók Magyarországra kerüljenek.
Az egyesület csütörtökön MTI-hez eljuttatott közleményében a dízel gépjárművek esetleges németországi kitiltásának várható negatív környezetvédelmi hatásaira hívja fel a figyelmet.
A német szövetségi közigazgatási bíróság február végén hirdette ki döntését, amely szerint az önkormányzatok a hatályos jogszabályok alapján kitilthatják a dízelmotorral működő járműveket a szennyezett levegőjű városokból.
A közleményben az MGE szakmai álláspontját ismertetve kifejti: a német bíróság határozatának következményeként számítani kell arra, hogy a német és esetleg más fejlett országokban élő autótulajdonosok lecserélik az idősebb dízelautóikat, amelyek ezután tömegesen és olcsón kerülhetnének be a magyar piacra. Az egyesület intézkedéseket szorgalmaz, hogy a várható dízelautó-dömping ne érje felkészületlenül Magyarországot.
Emlékeztetnek rá, hogy már korábban is javasolták a gépjárműadó átalakítását oly módon, hogy részesítse adóelőnyben a kisebb kibocsátású járműveket, illetve átfogó javaslatot tettek egy környezetvédelmi alapú gépjárműadó-rendszer bevezetésére.
Az MGE arra is emlékeztet, hogy Magyarországon a gépjárműpark életkora meghaladja a 14 évet, korösszetétele pedig igen egészségtelen, átlagosan Euro 4-es besorolású. Ezek a beáramló használt importkocsik a jelenleg forgalmazott új gépjárművekhez képest szálló porban ötvenszeres, nitrogén-oxidban háromszoros károsanyag-kibocsátást produkálnak – mutatnak rá.
A közleményben ugyanakkor felhívják a figyelmet, hogy a dízelüzemű járművekkel kapcsolatos esetleges német kitiltási intézkedések nem érintik az Euro 6-os környezetvédelmi besorolású, vagyis a 2014. január 1-je után gyártott autókat, ezeknek a beszerzése semmiféle kitiltási kockázattal nem jár.