Nem árt az óvatosság a megosztásokkal

Interneten elkövetett jogsérelmek ­miatt tavaly napi két bejelentés érkezett a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság jogsegélyszolgálatához.

Magyar Nemzet
2019. 02. 11. 14:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Interneten elkövetett jogsérelmek ­miatt tavaly napi két bejelentés érkezett a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolgálatához, az Internet Hotline-ra, a leg­gyakoribb az adathalászat és a hozzájárulás nélkül megosztott tartalmak miatt születő panasz volt. A hatóság most egy egyetemisták által készített képernyőfilmmel hívja fel a fiatalok figyelmét arra, mi számít jogsértőnek, és mit tehetnek ellene – mutatott rá legfrissebb hírei­ben a Tudatos Vásárlók Egyesülete.

A médiahatósághoz tavaly összesen érkezett 731 bejelentés közel 15 százaléka a közösségi médiában vagy az üzenetváltásra alkalmas chatszolgáltatáson keresztül jelentkező problémákra hívta fel a figyelmet. Leggyakrabban a Face­book, az Instagram, a Viber, a ­WhatsApp és a Facebook Messenger alkalmazások adtak felületet a bejelentett sérelemnek, az esetek közel öt százaléka pedig a YouTube-on ­elérhető kritikus tartalommal foglalkozott.

Fotó: MTI/Mohai Balázs

Jellegzetes eset, amikor fiatalok úgy állnak bosszút egymáson, hogy személyes vagy akár intim tartalmakat osztanak meg haragosukról a nyilvános oldalakon. A sérelmet ilyenkor általában a közösségi médiában, videómegosztón megjelent fénykép vagy videó okozza a kiszolgáltatott fiatal számára, amelynek közzétételéhez nem járult hozzá, de adott esetben nagy fájdalmat, megaláztatást élhet át. A kifejezetten a fiatal fogyasztókat megszólító közel háromperces képernyőfilmben a Budapesti Corvinus Egyetem öt kommunikáció és médiatudomány alapszakos diákja mutatja be a buktatókat, és az alkotók hozzájárulásával minikampányban népszerűsíti az NMHH internetes jogsegélyszolgálatát, az Internet Hotline-t.

A 2011 óta működő jogsegélyszolgálat kilenc kategóriában támogatja a bejelentkezőket: adathalászat, zaklatás, hozzájárulás nélkül közzétett tartalom, drogfogyasztásra, terrorizmusra buzdító, rasszista, erőszakos vagy pedofil tartalom és egyéb, a kiskorúakra veszélyes tartalom. Az ügyintézés nem hatósági eljárás, levélben kérik a jogsértő tartalmak eltávolítására a tartalom- vagy tárhelyszolgáltatókat, de nem gyűjtenek adatokat. A hotline 2011 óta több mint 4500 bejelentés ügyében járt el.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.