Interneten elkövetett jogsérelmek miatt tavaly napi két bejelentés érkezett a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolgálatához, az Internet Hotline-ra, a leggyakoribb az adathalászat és a hozzájárulás nélkül megosztott tartalmak miatt születő panasz volt. A hatóság most egy egyetemisták által készített képernyőfilmmel hívja fel a fiatalok figyelmét arra, mi számít jogsértőnek, és mit tehetnek ellene – mutatott rá legfrissebb híreiben a Tudatos Vásárlók Egyesülete.
A médiahatósághoz tavaly összesen érkezett 731 bejelentés közel 15 százaléka a közösségi médiában vagy az üzenetváltásra alkalmas chatszolgáltatáson keresztül jelentkező problémákra hívta fel a figyelmet. Leggyakrabban a Facebook, az Instagram, a Viber, a WhatsApp és a Facebook Messenger alkalmazások adtak felületet a bejelentett sérelemnek, az esetek közel öt százaléka pedig a YouTube-on elérhető kritikus tartalommal foglalkozott.

Jellegzetes eset, amikor fiatalok úgy állnak bosszút egymáson, hogy személyes vagy akár intim tartalmakat osztanak meg haragosukról a nyilvános oldalakon. A sérelmet ilyenkor általában a közösségi médiában, videómegosztón megjelent fénykép vagy videó okozza a kiszolgáltatott fiatal számára, amelynek közzétételéhez nem járult hozzá, de adott esetben nagy fájdalmat, megaláztatást élhet át. A kifejezetten a fiatal fogyasztókat megszólító közel háromperces képernyőfilmben a Budapesti Corvinus Egyetem öt kommunikáció és médiatudomány alapszakos diákja mutatja be a buktatókat, és az alkotók hozzájárulásával minikampányban népszerűsíti az NMHH internetes jogsegélyszolgálatát, az Internet Hotline-t.
A 2011 óta működő jogsegélyszolgálat kilenc kategóriában támogatja a bejelentkezőket: adathalászat, zaklatás, hozzájárulás nélkül közzétett tartalom, drogfogyasztásra, terrorizmusra buzdító, rasszista, erőszakos vagy pedofil tartalom és egyéb, a kiskorúakra veszélyes tartalom. Az ügyintézés nem hatósági eljárás, levélben kérik a jogsértő tartalmak eltávolítására a tartalom- vagy tárhelyszolgáltatókat, de nem gyűjtenek adatokat. A hotline 2011 óta több mint 4500 bejelentés ügyében járt el.