Úr és szolga különös, dupla fenekű viszonya örök forrása a humornak az ókori szerzőktől napjainkig. Hyppolit, a lakáj vagy P. G. Woodhouse Jeeves nevű komornyikjának alakja mindmáig népszerű nyomtatásban, színpadon vagy filmen. Az inasok, vagyis az úriemberek szolgálatában álló úriemberek, ha kell, reggelit-vacsorát készítenek, italt kevernek, de megtisztítják az ezüstneműt vagy rendbe hozzák az öltönyt is. Mindezt úgy, hogy egy lakásban élnek a gazdáikkal, és nemcsak a ház körüli munkában segítenek, de olykor jó, máskor kevésbé jó tanácsokat is adnak.
A mai háztartásokban és az alkalmazotti fizetésekből nemigen telik effajta segítő igénybevételére, holott olykor nagy szükség lenne rá. A ház körüli munkáktól ódzkodó, gyakran egyedülálló embereket – valaha agglegénynek nevezték őket, de valójában nincs értelme különbséget tenni kor vagy nem szerint – immár utoléri a technológia. Aki megéhezik, online rendelhet akár többfogásos ebédet, vacsorát. Hozzá bort, röviditalt, jégkockát minden mennyiségben. A buli után pedig eltakarítja a csatateret a magyar takarítóközvetítő startup, a lapunkban is bemutatott Rendi.hu küldöttje.

Fotó: Reuters
Egyetlen híja van még az összkomfortnak: a szennyes ruhák elrendezése. Persze, aki nem szeret bíbelődni effélével, ma is elviheti ruhatisztító szalonba, a nagy üzletközpontokban általában működik ilyen, de ez tervezést, szervezést, pakolást, cipelést jelent. Hamarosan azonban Magyarországon is elérhető lesz a háztól házig szállítással párosított mosatás. A Mr Jeff fantázianevű szolgáltatás – utalás az úriember szolgálatában álló úriemberre – kényelmes és gyors ruhatisztítási lehetőséget kínál. Az Android és iOS eszközökön elérhető applikáción vagy weboldalon keresztül történő megrendelés után a futár a megadott címen és időpontban felveszi a mosnivalót, majd egy szintén egyeztetett időpontban visszaviszi a tiszta és kivasalt ruhákat. A szolgáltatás a fiatal, városi megrendelőket célozza, akik folyamatosan használják digitális eszközeiket, könnyen hozzáférnek az alkalmazáshoz, ugyanakkor kevés szabadidejük – vagy hajlandóságuk – van. Ez az oka annak, hogy a háztól házig ruhatisztítás új piaci szegmenst nyert meg, mivel ügyfeleinek hatvan százaléka még soha nem használt más mosodai szolgáltatást korábban.