Az európai gazdaság gerincét a családi vállalkozások adják, de a magyar gazdaságban is növelni kell a szerepüket – jelentette ki az innovációs és technológiai miniszter pénteken Zalaegerszegen.
Palkovics László a Szabadics Zrt. fennállásának 30. évfordulója alkalmából tartott rendezvényen azt mondta: a kormány az adópolitikával, az uniós forrásokkal, a vállalkozásokat fejlesztő-támogató intézményeivel és az iparstratégiával is a családi vállalkozások megerősítésén dolgozik. Két kihívással meg kell azonban küzdenie ezeknek a vállalkozásoknak: a generációváltással és a hozzáadott érték növelésével.
Napjainkban a családi vállalkozások közel 40 százaléka generációváltó korban van, további 30 százalékuk pedig a következő 10 évben szembesül ezzel a helyzettel. Globálisan a generációváltást csak a cégek 30 százaléka, a második váltást pedig a 12 százaléka éli túl, jó lenne, ha mi magyarok „ügyesebbek és szerencsésebbek lennénk ebben” – fogalmazott.
A miniszter hozzátette: a nemzetgazdaság motorját jelentő vállalati kör értékteremtő képességét meg kell erősíteni, a visegrádi országok hozzáadott értékének szintjét mértékadónak tekintve, és meg kell közelíteni a németországi szintet. Ezért vállalta a kormány, hogy 2030-ig 18 ezer euróról 22 ezer euróra növekszik a kis- és középvállalkozások egy főre jutó bruttó hozzáadott értéke.
Az a cél, hogy a következő 10 évben a hazai tulajdonú vállalkozások hozzáadott értékének aránya 49-ről 65 százalékra növekedjen, illetve a jelenlegi 30 százalékról 45 százalékra bővüljön ezen cégek hozzájárulása az exporthoz – jelezte Palkovics László.
György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) gazdaságstratégiáért és -szabályozásért felelős államtitkára arról beszélt, hogy a Világbank statisztikája szerint Magyarországon 2010 óta, amikor több mint 52 százalék volt a kkv-któl az adóelvonás, 36 százalékra csökkent ennek a mértéke. A terv az, hogy 2023-ra ez az átlagos adóteher 30 százalékra csökkenjen a közepes vállalkozásoknál.
A magyar gazdaság szerkezetében a high-tech aránya az iparon belül már 70 százalék – akárcsak Dániában és Németországban –, de a digitális eszközök használatában még fejlődni kell, és a munkavállalók képzési arányát is 5 éven belül 10-ről legalább 25 százalékra kell növelni.