Míg az előző években inkább a munkaerőhiány jelentette a problémát a turizmusban, 2020-ban a pandémia hatására megfordult az iparági foglalkoztatás trendje: a forgalomhiány miatt a nehéz helyzetben lévő budapesti piac, illetve a még helytálló vidéki bázis már nehezen tudja megtartani a szakképzett munkaerőt. A jövőbeni kilátásokat tovább nehezíti, hogy a válságban új kihívások mutatkoznak az utánpótlás integrációja előtt, márpedig nemcsak az ütemesen leépülő munkaerőhelyzetben, hanem a 2021–22-es újraindulásban is kulcsfontosságú az egyetemről kikerülő diákok és a cégek közötti folyamatos átjárhatóság.

Több kutatás mutatja, hogy néhány éven belül a munkavállalók háromnegyede Y és Z generációs lesz, ezért az is fontos, hogy a munkaadók beépítsék a fiatalok elvárásainak megfelelő feltételeket – a tehetséges, kreatív munkavállalók az új turizmusban is az üzleti siker garanciái lehetnek. Ezt az irányt tapossa ki az az együttműködés, amelyet a 2017-ben alapított, közel ezer tagú Youth Business Group Egyesülethez tartozó Tourism Club Franchise és a Digitális Turizmus Zrt. kötött a napokban a megújuló ágazat iránt elköteleződő fiatalok támogatására.
Előtérben a tehetségek
– Az ernyőszervezettel együttműködve szeretnénk láthatóságot biztosítani azoknak az ifjú tehetségeknek, akik szakmai és gyakorlati példákon keresztül kerülnek közel a turizmus működő területeihez, már a hallgatói évek alatt. A jövőben hatékonyabb összeköttetés jön létre a szakmai szervezetekkel, szolgáltatókkal, a rátermett fiatalok aktívan megjelenhetnek az üzleti életben a manapság különösen szükséges innovatív, friss szemléletükkel – mondta lapunknak Rasztovits Dávid. A Digitális Turizmus Zrt. vezérigazgatója jelezte, a program első lépéseként gyakornoki pozíciókat biztosítanak a Tourism Club tagjainak, akik bemutatkozási lehetőséget is kapnak a cég által működtetett médiafelületeken.

– A járvány miatt kialakult krízis kényszerítő erejével zajló paradigmaváltás olyan, eddig ismeretlen helyzetet jelent, amikor senkinek nincs biztos egyéni receptje az újraindulásra. Ezért érdemes együtt gondolkodni és keresni a szinergiát a generációk között, hogy a tervezés időszakában az iparág már élhessen az ágazati komfortzónán kívüli gondolkodásban rejlő új erővel, ami a cégeknél a fiatalok bevonásával lesz a csapatmunka része – fejtette ki a vezérigazgató.