Ma rajtol el Füredről az 53. Kékszalag

A verseny olyan hajók maradandó emlékét őrzi, mint a legendás Nemere II. 75-ös cirkáló.

2021. 07. 22. 7:50
null
Balatonkenese, 2020. július 30. Az 52. Kékszalag Nagydíj tókerülő vitorlásverseny mezőnye Balatonkenese közelében 2020. július 30-án. MTI/Varga György Fotó: Varga György
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Zamárdi–Tihany Balaton-átvezés után a most következő hétvégére több mint négyezer vízisport kedvelőt mozgósított a rajthelyhez a magyar vitorlázás nagy ünnepeként számon tartott Kékszalag Raiffeisen Nagydíj.

A sportág története szerint valamikor a tengerek leggyorsabb vitorlása viselhette árbócán a kék szalagot, és ezt a tradíciót később a gőzhajók is átvették. Ezt a szokást ültette át 1934-ben a versenyt kiíró Hungária Yacht Club, és azóta is a Balatont leggyorsabban körbevitorlázó hajó nyeri el a Kékszalagot. 1942-ig a versenyt kétévenként rendezték meg, majd a háború befejezése után 1947-ben újult meg, és vált a Balaton legnagyobb, minden évben sorra kerülő sporteseményévé. A verseny olyan hajók maradandó emlékét őrzi, mint a legendás Nemere II. 75-ös cirkáló, amely 10 óra 40 perc alatt teljesítette a légvonalban 160 kilométeres vízi távot.

A Kékszalagot teljesíteni, 48 órán belül célba jutni komoly sportteljesítmény
Fotó: MTI/Varga György

A közel kilencvenéves rendezvény szinte évenként megújul, színesedik, de hogy arra minden év júliusában, a holdtöltéhez legközelebb eső hétvégén kerül sor, változatlan marad.

Egy vitorlázó számára a Kékszalag egyrészt komoly fizikai és pszichológiai megterhelés, hiszen az éjszakai vitorlázás különleges képességeket igényel. A Kékszalagon olyanok is megméretik magukat, akik számára – noha sokat vitorláznak – a versenykörülmények jelentik az igazi próbatételt – olvasható a Magyar Vitorlásszövetség egyik sportágtörténeti írásában. – Egy Balaton méretű tavon igen különböző időjárási és szélviszonyok fordulhatnak elő, negyvennyolc óra alatt vihar, szélcsend, eső, szúnyogfelhő és koromfekete éjszaka nehezíti a versenyt. Ezért bármilyen eredményt ér is el egy csapat, a Kékszalagot teljesíteni, 48 órán belül célba jutni komoly sportteljesítmény.

A ma délelőtt Balatonfüredről elrajtoló 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj – amelyen részvételi csúcsként 2010-ben 593 hajó állt rajthoz – rengeteg külföldi hajóst is a Balatonra csábít. Értesülésünk szerint szerda estig több mint ötszáz árbócost regisztráltak, de optimista előrejelzések szerint akár hatszáz hajó is elrajtolhat. A rendkívül látványos vízisport-eseményt bizonyára a Balatonnál tartózkodók ezrei, tízezrei kísérik majd figyelemmel nézőhajókról, a kikötői mólókról és a strandokról.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.