Az európai okosút-infrastruktúra kiépítése Magyarország nyugati felének autópályáin megtörtént – mondta a Magyar Út- és Vasútügyi Társaság Intelligens közlekedők, intelligens rendszerek, intelligens jövő címmel rendezett konferenciáján Selmeczy András, a Magyar Közút Zrt. tudományos munkatársa. Az Európai Unió
olyan komplex informatikai megoldás bevezetését határozta el, amely önműködő, nem igényli a vezetők közreműködését, emellett nemcsak a közlekedő járművek felé közvetít információkat, hanem azok is közölnek magukról adatokat.
Ennek köszönhetően a rendszernek pillanatról pillanatra frissülő adatai vannak, és azokat szolgáltatja.
A rendszert C-Roadsnak nevezték el, amely a cooperative, connected and automated mobility (CCAM) rövidítésből származik. Műszaki megvalósítása egy intelligens és dinamikus adatbázis-kezelő háttéreszköz, amely az autópálya mellett elhelyezett rádiófrekvenciás antennák és a járművek fedélzeti berendezéseibe beépített modulok összekapcsolódásán alapul.
Az okosút ismeri a forgalmi helyzetet és az útviszonyokat az adott jármű közelebbi és távolabbi környezetében, és ezeket az adatokat közli a fedélzeti berendezéssel. Az adatokat folyamatosan eléri a vezető – nem szükséges alkalmanként lehívnia azokat –, és ez alapján hoz megalapozott döntést. A rendszert jelenleg az EU 16 országában tesztelik, a cél az, hogy határokon átnyúlóan, egységesen működjön. Hazánkban jelenleg az M1-es és az M7-es autópályán, illetve az M0-son üzemel – mondta a Magyar Közút munkatársa.
Az autópályák mellett városi felhasználásra is gondoltak, például a közlekedési lámpák pillanatnyi jelzéséről vagy a be nem látható kereszteződésbe érkező járművek helyzetéről adhat értékes információt a vezetőnek.
Ilyen szakaszok jelenleg Győrben működnek, és hamarosan elkészül Zalaegerszegen is egy tesztútvonal.
A vasút akkor lesz képes a feladatául kijelölt, környezetkímélő közlekedési alternatívát felmutatni, ha a mainál rugalmasabb, nyitottabb, a multimodális megoldásokra kész működésre áll át – mondta Ludvig László, a Siemens Mobility vezető munkatársa. Ehhez elsősorban hálózatba kell kapcsolni a vasúti rendszereket, beleértve a járműveket, a pályát és a támogató-irányító infrastruktúrát.
Ennek a kereteit az európai átjárhatóságot biztosító ETCS2 kommunikációs hálózat adja, ehhez párosul egy vezetősegéd-rendszer, az ATO, amely segít a vonatvezetőnek mindig az optimális sebességet megválasztani, hogy tartani tudja a menetrendet, de eleget tegyen minden aktuális előírásnak, sebességkorlátozásnak.
A biztosítóberendezéseknek, amelyek arra szolgálnak, hogy egy sínszakaszon mindig csak egy vonat tartózkodhasson, teljesen új, internet-, sőt felhőalapú generációja jön. Vannak országok, ahol az alapoktól építik újjá ezeket a rendszereket – hangzott el.
Borítókép: Önvezető autó egy okosútszakaszon (Fotó: MTI/Krizsán Csaba)