Akivel már megesett, hogy egy zimankós téli napon sokadik próbálkozásra sem tudta újraindítani az autóját – pláne, ha mindeközben egy karácsonyi ebédre igyekezett –, pontosan tudja, mennyire nehéz nyomdafestéket tűrő szavakat találni a hirtelen feltörő tehetetlen bosszúságra. Az első blikkre menthetetlennek tűnő helyzetben persze még nem mardossa a sofőrt a lelkiismeret, hogy talán mindezt megúszhatta volna – a kocsiban fagyoskodó gyerekekkel együtt –, ha esetleg időben átvizsgáltatja az amúgy ritkán használt négykerekűt, ám az ünnepi hangulat máris elillant. Majd megérkezik a lelkiismeret-furdalás is.
– Azt hihetnénk, ez velünk nem történhet meg. Pedig felhasználóink visszajelzései szerint ez a leggyakoribb malőr, ami a nem rendszeresen használt gépkocsikkal télen előfordul – hangsúlyozta lapunk érdeklődésére Szota Szabolcs, a Cristo applikációt fejlesztő és üzemeltető Smartsurance Technologies Kft. ügyvezetője. Ez az alkalmazás az autóba szerelt telemetriai eszközzel segíti értelmezni az autó hibakódjait, ráadásul folyamatosan visszajelzést ad a felhasználó vezetési stílusáról, ami a téli útviszonyok között különösen fontos lehet.

A társaság megbízásából készült friss, reprezentatív kutatásból azonban az derül ki, hogy a hazai gépkocsi-tulajdonosok nem igazán tudatos fogyasztók. A magyarok nagyjából ötöde tervez 150 kilométernél hosszabb autóutat az ünnepekkor, ugyanakkor köztük mindösszesen 22 százalék az, aki rutinszerviz keretében ellenőrizteti az autó műszaki állapotát, az akkumulátort, a fékeket vagy éppen a hűtőfolyadék fagyáspontját. – Ráadásul minél idősebb az autó, annál ritkább a rutinellenőrzés, a 15 évesnél idősebb autók esetében minden tizedik tulajdonos készíti fel ily módon a járművét a téli időszakra – emelt ki néhány, cseppet sem kedvező adatot a felmérésből Szota Szabolcs.
A szakember meggyőződése, hogy a téli időszakban az útviszonyok, valamint a gépek, berendezések tűrőképessége is sokkal kiszámíthatatlanabb, mint a melegebb évszakokban.
Mivel az út hossza és a téli útviszonyok egyaránt próbára teszik a járművet, egy nem megfelelően karbantartott autó életveszélyes is lehet. Ráadásul nemcsak a gépkocsi tulajdonosára, de akár a közlekedés egyéb szereplőire is.