Trükkös módszerekkel veszik rá a fizetésre áldozataikat az internetes csalók

Egyes cégek rejtett módon veszik rá a gyanútlan felhasználókat szolgáltatásaik nem kívánt előfizetésére – hívták fel a figyelmet az uniós fogyasztóvédelmi hatóságok, amelyeknek mostantól a bankkártya-társaságok is besegítenek a csalók elleni harcban.

Magyar Nemzet
Forrás: MTI2023. 01. 20. 13:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A csalók egy ingyenes próbaverziót vagy kedvező bevezető ajánlatot ígérve kérik el a bankkártyaadatokat – valójában azonban észrevétlenül előfizetést köttetnek velük, melyek során az áldozat olyan szolgáltatásért fog fizetni rendszeresen, melyre nincs is szüksége. A levonások ismétlődéséről a cégek nem tájékoztatnak vagy azt elrejtik az apró betűs részekben.

Hasonló módszerekkel minden tizedik uniós fogyasztót rávették már nem kívánt előfizetésekre.

A trükköző cégek kihasználták azt is, hogy a bankkártya-társaságok szabályai nem biztosították megfelelően a rendszeres fizetésekre vonatkozó tranzakciók engedélyezését. A hatóságok ezért felkérték a három nagy szolgáltatót – a Mastercardot, a VISA-t és az American Expresst –, hogy segítsenek be az átverések elleni küzdelembe. Ennek megfelelően szabályváltoztatásokat vezetnek be azért, hogy a fogyasztók egyértelmű tájékoztatást kapjanak az ismétlődő kifizetésekről.

Az American Express előírta, hogy a kereskedők az ajánlat minden lényeges feltételét – mint például a kifizetések ismétlődését is – egyértelműen tüntessék fel az első előfizetői levonásról szóló emlékeztetővel együtt.

A Mastercard és a VISA még tovább ment, ugyanis azt is részletesen előírták, hogy a kereskedőknek hol kell megjeleníteniük a kifizetések ismétlődésével kapcsolatos információkat: a  hatóságok ajánlásával összhangban ott, ahol a fogyasztók megadják bankkártyaadataikat – tájékoztatott a GVH.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) előtt sem ismeretlen a probléma: korábban 1,6 milliárdos bírságot szabtak ki egy luxemburgi cégre, amiért az általa üzemeltetett online társkeresők rejtett és megtévesztő információkat nyújtottak az előfizetés időtartamáról, automatikus meghosszabbodásáról és áráról, ami miatt a fogyasztók nem tudhatták, hogy milyen időtartamú és összegű fizetési kötelezettségük keletkezett.

A trükkös előfizetésektől megszabadulni is nehezen lehetett, ugyanis a társkereső oldalak nem ismertették megfelelően az ehhez szükséges információkat (például a lemondás lehetőségét és formáját), ahogyan a fogyasztói panaszokat sem kezelték elfogadhatóan

– emlékeztetett a GVH.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pexels)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.