A csalók egy ingyenes próbaverziót vagy kedvező bevezető ajánlatot ígérve kérik el a bankkártyaadatokat – valójában azonban észrevétlenül előfizetést köttetnek velük, melyek során az áldozat olyan szolgáltatásért fog fizetni rendszeresen, melyre nincs is szüksége. A levonások ismétlődéséről a cégek nem tájékoztatnak vagy azt elrejtik az apró betűs részekben.
Hasonló módszerekkel minden tizedik uniós fogyasztót rávették már nem kívánt előfizetésekre.
A trükköző cégek kihasználták azt is, hogy a bankkártya-társaságok szabályai nem biztosították megfelelően a rendszeres fizetésekre vonatkozó tranzakciók engedélyezését. A hatóságok ezért felkérték a három nagy szolgáltatót – a Mastercardot, a VISA-t és az American Expresst –, hogy segítsenek be az átverések elleni küzdelembe. Ennek megfelelően szabályváltoztatásokat vezetnek be azért, hogy a fogyasztók egyértelmű tájékoztatást kapjanak az ismétlődő kifizetésekről.
Az American Express előírta, hogy a kereskedők az ajánlat minden lényeges feltételét – mint például a kifizetések ismétlődését is – egyértelműen tüntessék fel az első előfizetői levonásról szóló emlékeztetővel együtt.
A Mastercard és a VISA még tovább ment, ugyanis azt is részletesen előírták, hogy a kereskedőknek hol kell megjeleníteniük a kifizetések ismétlődésével kapcsolatos információkat: a hatóságok ajánlásával összhangban ott, ahol a fogyasztók megadják bankkártyaadataikat – tájékoztatott a GVH.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) előtt sem ismeretlen a probléma: korábban 1,6 milliárdos bírságot szabtak ki egy luxemburgi cégre, amiért az általa üzemeltetett online társkeresők rejtett és megtévesztő információkat nyújtottak az előfizetés időtartamáról, automatikus meghosszabbodásáról és áráról, ami miatt a fogyasztók nem tudhatták, hogy milyen időtartamú és összegű fizetési kötelezettségük keletkezett.
A trükkös előfizetésektől megszabadulni is nehezen lehetett, ugyanis a társkereső oldalak nem ismertették megfelelően az ehhez szükséges információkat (például a lemondás lehetőségét és formáját), ahogyan a fogyasztói panaszokat sem kezelték elfogadhatóan
– emlékeztetett a GVH.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pexels)