A karácsonyi vásárok nemcsak szezonális látványosságok. A budapesti Szent István téri bazilika előtti rendezvény 2023-ban egymásután negyedszer lett a legjobb európai karácsonyi vásár, idén pedig a Minden idők legjobb európai karácsonyi vására címmel díjazta a European Best Destinations – írja elemzésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány.
Az elemzés felidézi: az adventi vásárok története a középkorba nyúlik vissza, Európa német nyelvű területein tartottak ilyen rendezvényeket először.
A hagyomány a Német-római Birodalom területéről indult, és ilyen módon nem csupán a német ajkú országokban, hanem Franciaország keleti régiójában is az elsők között terjedtek el a szezonális piacok, amelyek mindazonáltal csak a reformáció idején váltak népszerű adventi szokássá.
A karácsonyi vásárok közösségi érzést és ünnepi hangulatot teremtenek, vonzzák a közeli lakosokat és családokat. A közösségi légkör ösztönzi a társadalmi interakciókat (kapcsolatokat) és a helyi elkötelezettséget. Ez a közösségi érzés megmutatkozik a helyi vállalkozások támogatásában, elősegítheti a helyi gazdaság erősítését, amennyiben a parkolást, a tömeget és a közlekedési kérdéseket megfelelően kezelik.
Az ünnepi vásárok tovagyűrűző hatásainak egyik fontos eleme a növekvő gyalogosforgalom, amely előnyös a közeli kereskedelmi egységek, különösen az üzletek, éttermek és kávézók számára, ami az elmúlt években nemzetközi szinten jelentkező gazdasági nehézségekből való kilábalás szempontjából is fontos lehet. A megnövekedett látogatószám gyakran magasabb értékesítéshez és az ismertség növekedéséhez vezet, ami pozitív dominóhatást eredményez a közeli vállalkozásoknak.
A karácsonyi vásárok gyakran előnyben részesítik a helyi és kisvállalkozásokat, platformot biztosítva nekik termékeik és szolgáltatásaik bemutatásához. Az ünnepi vásárok segítik a helyi vállalkozásokat ügyfélkörük bővítésében és a márka ismertségének növelésében. E tényezők összessége élénkítő hatással lehet az ingatlanszektorra is a karácsonyi vásárok közvetlen szomszédságában.
Az Egyesült Királyságban felmérés készült arról, hogy a karácsonyi vásárok milyen hatást gyakorolnak a helyi közösségekre, és hogyan járulnak hozzá a városok gazdasági jólétéhez. A kutatás során a karácsonyi vásárok széles körét vizsgálták, a kisvárosok kétnapos rendezvényeitől a nagyobb városközpontok hatalmas, többhetes helyszíneiig. Az évek során a karácsonyi vásárok egyre nagyobb mértékben járulnak hozzá a fogadó város gazdasági jólétéhez, és kulcsfontosságú eszközök lehetnek a marketing és a promóció során a látogatók számának növelésében. Továbbá lehetővé teszik a fogadó városnak, hogy javuljon vonzereje, és hatékonyabban versenyezzen a közönségért. Az ünnepi piacok néhány kulcsfontosságú gazdasági előnye a térség számára generált jövedelem, a látogatók számának emelkedése és a létrehozott munkahelyek száma. Ennek megfelelően az Egyesült Királyságban 2007-ről 2017-re becslések szerint harmincról több mint száz piacra nőtt a helyszínek száma.
Nemzetközi szinten hiányoznak a pontos adatok arról, hogy mennyi jövedelmet termelnek a vásárok, és miként hatnak a foglalkoztatásra. Mindazonáltal a piacok szélesebb gazdasági és foglalkoztatási hatással rendelkeznek. Így például a foglalkoztatás kiterjed azokra, akik részt vesznek a standok építésében, a szervizelésében, a biztonság fenntartásában, a helyszín takarításában, a hulladékgazdálkodásban, valamint a promócióban.
Az Egyesült Államokban készült felmérés szerint a kiskereskedők és a kézművesek közül sokaknak az év utolsó hat hete hozza a forgalom akár ötven százalékát is. Mindazonáltal a karácsonyi vásározással járó költségek is jelentősek az árusok számára. E kiadások a nemzetközi gyakorlat alapján fedezik a fesztivál személyzetének bérét, a marketingköltségeket, a szükséges városi engedélyeket, a standokat és egyéb fizikai infrastruktúrát, a biztonsági szolgálatot teljesítők bérét, valamint a zenészek és előadók fellépési díját.
A felsorolt tényezők ugyanakkor rámutatnak arra is, hogy a karácsonyi vásárok a gazdaság több ágazatára hatnak, és a foglalkoztatás szezonális bővülésében is szerepet játszanak – írja az Oeconomus.
A karácsonyi vásárok népszerűsége többek között abban is rejlik, hogy ezek a rendezvények sokkal szélesebb demográfiai csoportot vonzanak, mint általában a helyi piacokon zajló kereskedelem, ilyen módon új ügyfeleket csalogatva minden korosztályból és kultúrából az ünnepi vásárokra.
A karácsonyi vásárokat sok látogató inkább szabadidős, mint vásárlási élménynek tekinti, és egyre gyakoribb az európai karácsonyi vásárok összehasonlítása a médiában, illetve különféle internetes szavazásokon.
Az események népszerűségét mutatja az is, hogy folyamatosan bővül a karácsonyi vásárok látogatására szervezett társas utazások száma, illetve az utazási irodák szezonális kínálata. Így a karácsonyi vásárok összességében nagy vonzerőt jelentenek a turistáknak. Ugyanakkor érdemes figyelembe venni azt is, hogy az idegenforgalom növekedésének nem minden helyi lakos örül. Az ún. overtourism, magyarul túlturistásodás sok helyen megnehezíti a lakosság életét.
Európa legnépszerűbb karácsonyi vásárai
A budapesti Szent István téri bazilika előtti eseményt azután, hogy 2023-ban egymásután negyedszer lett a legjobb európai karácsonyi vásár, idén Minden idők legjobb európai karácsonyi vására címmel díjazta a European Best Destinations. A legkedveltebb vásárok listája eltér a leglátogatottabbakétől. Ugyanakkor Budapest kivételes helyzetben van, a legnagyobb látogatószámmal rendelkező vásárok rangsorában is szerepelt. A 2022-es adatok alapján a középmezőnyhöz tartozott a maga nyolcszázezer fős látogatottságával, ahogyan ezt több forrás is, közöttük az EnjoyTravel ötven városra kiterjedő gyűjtése is mutatja. Az egy lakosra jutó látogatószám is magas volt, mivel általában a nagyobb népességgel rendelkező országokban, az Egyesült Királyságban vagy Németországban vannak milliós látogatószámú vásárok. Régiónkban a vendégek számában a magyar fővárost csak Bécs előzte meg, amely a nemzetközi turizmus szempontjából is kiemelt helyzetben van, míg az idegenforgalom szempontjából szintén jelentős Prága háromszázezer fős látogatószámát is lehagyja a budapesti vásárok látogatottsága.