A karácsonyi vásárok nemcsak szezonális látványosságok. A budapesti Szent István téri bazilika előtti rendezvény 2023-ban egymásután negyedszer lett a legjobb európai karácsonyi vásár, idén pedig a Minden idők legjobb európai karácsonyi vására címmel díjazta a European Best Destinations – írja elemzésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány.
Az elemzés felidézi: az adventi vásárok története a középkorba nyúlik vissza, Európa német nyelvű területein tartottak ilyen rendezvényeket először.
A hagyomány a Német-római Birodalom területéről indult, és ilyen módon nem csupán a német ajkú országokban, hanem Franciaország keleti régiójában is az elsők között terjedtek el a szezonális piacok, amelyek mindazonáltal csak a reformáció idején váltak népszerű adventi szokássá.
A karácsonyi vásárok közösségi érzést és ünnepi hangulatot teremtenek, vonzzák a közeli lakosokat és családokat. A közösségi légkör ösztönzi a társadalmi interakciókat (kapcsolatokat) és a helyi elkötelezettséget. Ez a közösségi érzés megmutatkozik a helyi vállalkozások támogatásában, elősegítheti a helyi gazdaság erősítését, amennyiben a parkolást, a tömeget és a közlekedési kérdéseket megfelelően kezelik.
Az ünnepi vásárok tovagyűrűző hatásainak egyik fontos eleme a növekvő gyalogosforgalom, amely előnyös a közeli kereskedelmi egységek, különösen az üzletek, éttermek és kávézók számára, ami az elmúlt években nemzetközi szinten jelentkező gazdasági nehézségekből való kilábalás szempontjából is fontos lehet. A megnövekedett látogatószám gyakran magasabb értékesítéshez és az ismertség növekedéséhez vezet, ami pozitív dominóhatást eredményez a közeli vállalkozásoknak.
A karácsonyi vásárok gyakran előnyben részesítik a helyi és kisvállalkozásokat, platformot biztosítva nekik termékeik és szolgáltatásaik bemutatásához. Az ünnepi vásárok segítik a helyi vállalkozásokat ügyfélkörük bővítésében és a márka ismertségének növelésében. E tényezők összessége élénkítő hatással lehet az ingatlanszektorra is a karácsonyi vásárok közvetlen szomszédságában.
Az Egyesült Királyságban felmérés készült arról, hogy a karácsonyi vásárok milyen hatást gyakorolnak a helyi közösségekre, és hogyan járulnak hozzá a városok gazdasági jólétéhez. A kutatás során a karácsonyi vásárok széles körét vizsgálták, a kisvárosok kétnapos rendezvényeitől a nagyobb városközpontok hatalmas, többhetes helyszíneiig. Az évek során a karácsonyi vásárok egyre nagyobb mértékben járulnak hozzá a fogadó város gazdasági jólétéhez, és kulcsfontosságú eszközök lehetnek a marketing és a promóció során a látogatók számának növelésében. Továbbá lehetővé teszik a fogadó városnak, hogy javuljon vonzereje, és hatékonyabban versenyezzen a közönségért. Az ünnepi piacok néhány kulcsfontosságú gazdasági előnye a térség számára generált jövedelem, a látogatók számának emelkedése és a létrehozott munkahelyek száma. Ennek megfelelően az Egyesült Királyságban 2007-ről 2017-re becslések szerint harmincról több mint száz piacra nőtt a helyszínek száma.