Délkeleten is több ingázó várható

Ha nem is robbanásszerű, de jelentős változás várható Budapest délkeleti agglomerációjának ingatlanpiacán az M4-es gyorsforgalmi út megépítésével. Helyi ingatlanos szakemberek szerint különösen a kisebb települések jelenleg még nagyon nyomott áron elérhető telkei drágulhatnak meg. Ugyanakkor csaknem tucatnyi környékbeli köz­ségben a falusi csok is elérhető lesz július elsejétől.

2019. 04. 30. 9:38
A környék ingatlanárainak alakulásában kiemelten fontos tényező a fővárostól számított távolság Fotó: MTI/Balogh Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még ebben az esztendőben várható, hogy átadják a forgalomnak az új, kétszer két sávos M4-es gyorsforgalmi út Vecsés és Ceglédbercel közötti szakaszát. Ez az utolsó olyan fő közlekedési útvonal, amely négy sávon éri el Budapestet. Az infrastrukturális fejlesztés a térség településeire, ingatlanpiacára is jelentős hatást gyakorol majd. Olyannyira, hogy a helyi ingatlanosok már most az M4-essel mint leendő felértékelő tényezővel hirdetnek számos lakóingatlant vagy építési telket.

– Ha nem is robbanásszerű, de mindenképpen jelentős változás várható a Monori kistérség életében az M4-essel. A közlekedési lehetőségek itt meghatározó jelentőségűek, hiszen nagyon sokan járnak Budapestre dolgozni – fejtette ki a Magyar Nemzet megkeresésére Dankó András, a Házikó Ingatlaniroda tulajdonos-ügyvezetője. A térség mintegy húsz településével foglalkozó cég ügyvezetője megjegyezte: a fővárostól számított távolság a fő tényező az ingatlanárak alakulásában is, ha például a Vecsés–Üllő–Monor–Albertirsa-vonalat tekintjük.

Vecsésen az utóbbi évek jelentős drágulása révén 350-400 ezer forint az átlagos négyzetméterár, ami egyes pesti külső kerületek árszínvonalával vetekszik. Üllőn is meghaladta a 350 ezres szintet a jellemző árszínvonal, a Budapesttől távolabbi településeken pedig ehhez viszonyítva csökkennek fokozatosan néhány tízezer forinttal a jellemző átlagárak.

– Monort vagy Üllőt eddig sem kellett igazán reklámozni, jelentős kereslet volt az itteni ingatlanok iránt. A közvetlen fővárosi vasúti összeköttetés ugyanis jó lehetőséget adott az ingázásra – mutatott rá Dankó András. Szerinte a budapesti agglomeráció legfelkapottabb részei, így Szentendre, Dunakeszi vagy Budaörs környéke jószerivel telítődöttés sokaknak megfizethetetlenné vált.

A délkeleti agglomeráció alacsonyabb áraival jelenthet alternatívát azoknak, akiket a munkájuk ugyan a fővároshoz köt, mégis nyugodtabb, vidékiesebb életre vágynak.

A környék ingatlanárainak alakulásában kiemelten fontos tényező a fővárostól számított távolság
Fotó: MTI/Balogh Zoltán

Dankó András úgy vélekedett, hogy a fejlesztések, a fokozatosan javuló közlekedési lehetőségek hatására a lakások, házak ára is nőni fog, de elsősorban a kisebb települések telekáraiban várható majd kiugró drágulás. Vecsésen, Üllőn vagy Gyömrőn az elmúlt évek ingatlanpiaci fellendülésével már rendkívül megdrágultak a jó adottságú, beépíthető területek, sőt utóbbi település „betelt”: a városvezetés nem jelöl ki új fejlesztési területeket.

Ugyanakkor a kisebb településeken még most is ki lehet fogni egy-kétmillió forintért telkeket, amelyek viszont a közeljövőben jelentősen felértékelődhetnek.

– Az érintett járások mindegyikében már most beárazták az eladók az útfejlesztést, és érezhetően nőttek az elmúlt hónapokban az ingatlanárak – mondta lapunk kérdésére Benedikt Károly, a Duna House (DH) elemzési vezetője. A szakember hozzátette: Albertirsán az autópálya-fejlesztéssel elsősorban érintett városrészben például, a helyi DH-iroda tapasztalatai szerint, érezhetően fokozódott a vevői érdeklődés.

– A helyszín mellett persze az adott település által nyújtott lehetőségek és szolgáltatások is befolyásolják az érdeklődést. Így a közlekedési lehetőségek kifejezetten fontos döntési tényezők, de sokan a társadalmi összetétel és a kikapcsolódási lehetőségek alapján választanak – magyarázta az elemzési vezető.

Az ingatlanközvetítő hálózat elmúlt időszakbeli eladásai alapján a Ceglédi járásban kétszázezer forint körül alakultak az átlagárak, a Monori járásban ennél mintegy negyvenezer forinttal volt magasabb a négyzetméterár, a Vecsési járásban pedig a háromszázezer forintot is meghaladta. A kiemelt településekről is hasonló mondható el: Albertirsán és Pilisen a 200 ezer forintot közelíti a házak átlagos négyzetméterára, Monoron és Üllőn pedig már 300 ezer forint körül van az átlagérték.

Falusi csok a sztráda mellett

Összesen tíz olyan település található a gyorsforgalmi út által érintett térségben, ahol a falusi családi otthonteremtési kedvezményt (csok) fel lehet használni: Ceglédbercel, Csemő, Jászkarajenő, Kőröstetétlen, Mikebuda, Nyáregyháza, Pánd, Tápiószőlős, Törtel és Újszilvás. A DH adatai szerint az érintett falvakban az elmúlt év adásvételei 142 ezer forintos négyzetméteráron köttettek. – A falusi csok jelen esetben azoknak segíthet, akik a nagyobb település áremelkedésével nem tudnak lépést tartani. Ceglédbercel például kifejezetten jó választási lehetőség azoknak, akik Budapesttől kicsit távolabbi lehetőségtől sem riadnak vissza. Itt is fokozódó érdeklődés tapasztalható, nemcsak a használt ingatlanok, hanem az építkezési lehetőségek iránt is – fejtette ki Benedikt Károly.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.