Elkötelezettek a debreceni gyárépítés mellett a BMW vezetői, erről biztosították Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminisztert – közölte maga a tárcavezető a Facebook-oldalán. Jövő pénteken Debrecenbe érkeznek a gyár leendő vezetői és a beruházás irányítói, akikkel személyesen fognak megbeszélést folytatni. Szijjártó Péter szerint a BMW Debrecen iránti elkötelezettségét mutatja, hogy a gyár építési munkálatai jelenleg is zajlanak. A BMW AG szerdán publikált negyedéves beszámolója alkalmából tartott tájékoztatón hírügynökségi beszámolók szerint Nicolas Peter pénzügyi igazgató közölte, hogy tekintettel a járványügyi korlátozások miatt romló értékesítési kilátásokra, a konszern felülvizsgálja idei beruházási terveit. A beruházásokra elkülönített keretösszeget 5,7 milliárd euróról kevesebb mint négymilliárd euróra kurtítják, a konszern minden folyamatban lévő projektjét újraértékeli. Az adott helyzettől függően egyeseket elhalasztanak, másokat pedig tüzetesebb vizsgálat alá vesznek. – A magyarországi telephely üzembe helyezését egy évvel elhalasztjuk – jelentette be.
Előkészítés alatt. Bár a külügyminisztert biztosították a folytatásról, helyben hideg zuhanyként hatott a hír
Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság
A BMW bejelentése teljesen váratlanul érte Debrecent. Az önkormányzat minden általa vállalt feltételt teljesített ahhoz, hogy a BMW megkezdje a további fejlesztéseket – reagált az autógyár bejelentésére a városháza sajtószolgálata, hozzátéve, hogy napokon belül átadják a teljes területet a BMW magyarországi cégének. A bajor autógyártó és Debrecen tavaly szeptemberben írt alá szerződést az érintett terület megvásárlásáról. A beruházás értéke meghaladta az egymilliárd eurót, azt tervezték, hogy az új üzemben kezdetben évente 150 ezer jármű gyártására lesz kapacitás. A város melletti Észak-nyugati gazdasági övezetben található 400 hektáros területen ugyanazon gyártósoron állítanak majd elő hagyományos és elektromos meghajtású autókat, és több mint ezer munkahely létrejöttével számoltak.
A BMW döntéséhez hozzájárult, hogy nem járt eredménnyel az a találkozó, amely németországi autógyártók vezetői és Angela Merkel kancellár között zajlott kedden. Korábban a VW-csoport vezérigazgatója, Herbert Diess és mások nyilvánosan tárgyalásokat kezdeményeztek az új autók vásárlására irányuló, sürgősen bevezetendő kormányzati ösztönzőkről. Sajtóhírek szerint azonban Angela Merkel lehűtötte a várakozásokat, mivel szélesebb ösztönző csomagot fontolgat, aminek a bevezetésére legkorábban júniusban lehet mód. Néhány kormánytisztviselő – a dízelbotrányt emlegetve – bizalmatlanságát fejezte ki az autógyártók segélykérésére.
A BMW, a Daimler és a VW otthona, azaz Bajorország, Baden-Württemberg és Alsó-Szászország ugyanakkor támogatja a tervet, amely szerint 4000 euró támogatást fizetnének alacsony kibocsátású autók vásárlásakor. Ez azt sejteti, hogy az Euro 6-os benzines és dízelgépkocsik forgalmazását is segítené a program. A kereslet élénkítése lesz a német gazdaság újraéledésének a kulcskérdése – fogalmazott Alsó-Szászország miniszterelnöke. A személygépkocsik értékesítése drámai módon esett vissza áprilisban Európában: Spanyolországban 96, Olaszországban 98, Franciaországban 89 százalékkal kevesebb jármű kelt el, mint egy évvel korábban.