A koronavírus-járvány előtti időszak, főként a 2019-es esztendő nagy slágerterméke volt a hazai piacon a személyi kölcsön, amely főként amiatt lett vonzó, mert a hitelösszeg felhasználását a bank nem kötötte konkrét célhoz, a folyósításáról hamar döntöttek, és a tartósan alacsony kamatkörnyezet a termék árazását is kedvezően befolyásolta. A pandémia kialakulásához kapcsolódó kormányzati pénzügyi intézkedések aztán a személyi hitelek feltételein tovább könnyítettek: idén december 31-ig a mindenkori jegybanki alapkamat (most 0,6 százalék) legfeljebb 5 százalékponttal megnövelt szintjében maximálták a konstrukció teljes hiteldíjmutatóját (thm).
A Sberbank Magyarország Zrt. által az NRC Marketingkutató közreműködésével a népszerű konstrukcióról készített felmérésből kiderült, hogy
bár a személyi kölcsönt gyors hiteltermékként tartják számon az ügyfelek, annak kiválasztásánál alaposan mérlegelnek, számos kritériumot figyelembe vesznek.
A legtöbb hiteligénylő, azaz a megkérdezettek 84 százaléka számára a gyors folyósítás, 82 százalékuknál a fix törlesztőrészlet és 72 százalékuknál az alacsony kamat a legfontosabb. De napjainkban az online és telefonos igénylési lehetőség is egyre többet nyom a latban – sorolták a legfontosabb megállapításokat a kutatás készítői.
A 18–59 éves internetező lakosság 42 százaléka vett már fel valaha személyi kölcsönt
– A járvány sokat lendített az internetes igénylés népszerűségén, pedig az érintettek közel fele már év elején úgy volt vele, hogy a hitelét kizárólag videós azonosítással is felvenné – ismertette a trendeket Fodor Tamás, a Sberbank retail üzletágáért felelős igazgatósági tagja.
A kutatásból kiderült az is, hogy a 18–59 éves internetező lakosság 42 százaléka vett már fel valaha személyi kölcsönt. Továbbá ismét bebizonyosodott, hogy a lojalitás jelentős tényező, hiszen az igénylők kétharmada a saját bankjától vette fel legutóbbi hitelét.
Az összeg, amit átlagosan a bankoktól az ügyfelek személyi kölcsönként igényelnek, 1 365 000 forintra rúg.
Ami a hitelcélokat illeti, ma minden negyedik igénylő a korábbi, kedvezőtlen hitelének kiváltására, vagyis adósságrendezésre veszi fel a kölcsönt. Népszerű a kölcsönből lakásfelújítás és a gépkocsivásárlás is. Minden nyolcadik hitelfelvétel mögött pedig a háztartási és szórakoztató elektronikai cikkek beszerzésének szándéka áll – részletezi közleményében a kapott válaszok eredményét a Sberbank. Hozzátéve azt is, hogy aki lakásra, autóra veszi fel a kölcsönt, az inkább hosszabb, ötéves futamidőt választ, míg az elektronikai cikkekre vállalt adósságot általában egy évre kalkulálják a családok.
Egy nagyobb javítás, helyreállítás hozzávetőleg félmillió forintos költséget jelent egy családnak
Fotó: Mirkó István
A személyi hitelek mellett döntő ügyfelek között hozzávetőleg fele-fele arányban vannak, akik előre tervezve igénylik a szükséges összeget, illetve akiket egy nehéz, előre nem látható helyzet sodor a hitelfelvételbe. Utóbbi gyakoribb az alacsonyabb képzettségű és keresetű emberek körében, őket anyagilag is érzékenyebben érinti az állás elvesztése, az autójavíttatás, vagy éppenséggel egy válás.
– Egy nagyobb javítás, helyreállítás hozzávetőleg félmillió forintos költséget jelent egy családnak, ennek megoldására átlagosan kétéves futamidejű hitelt választanak – értékelte Fodor Tamás a számokat. Megjegyezve, hogy a kölcsönök kamata jelenleg történelmi mélységben van, így a kiszámíthatóság mellett nyilván ez is hozzájárul, hogy egyre többen választják a fix törlesztőrészletű konstrukciókat.