Nagyvárosokat tesz okossá a sikeres magyar startup

A világsiker kapujában áll a magyar Commsignia startup, amely 11 millió dollárt kapott fejlesztésre a legnevesebb európai és amerikai kockázatitőke-befektetőktől. A 2012-ben alapított cég iránt azért nőtt meg az érdeklődés, mert a járművek egymás közötti kommunikáció­jához fejleszt informatikai platformot, és ez a technológia megoldás lehet a metropoliszok közlekedési gondjaira.

2019. 08. 22. 11:30
Aerial view of a freeway intersection in Los Angeles
Autópálya az USA nyugati partján. A Commsignia több mint száz csomópont forgalmát felügyeli Forrás: 123RF
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha azt a feladatot kapnánk, hogy oldjuk meg az emberiség előtt álló legnagyobb problémákat, akkor az első tízben biztosan ott lenne a nagyvárosi közlekedés. A szakértők szerint a világ arrafelé halad, hogy a metropoliszok hatalmasra duzzadnak, miközben a vidék elnéptelenedik. Aki tehát részesülni kíván a civilizáció áldásaiból, annak örökös zsúfoltságra kell készülnie. A zsúfoltság pedig azzal jár együtt, hogy folyton egymásba botlunk. Ha ezt gyalogosan tesszük, az legfeljebb bosszantó, ha azonban egy gépkocsival toldjuk meg a fizikai erőnket, tömegünket és kiterjedésünket, akkor az gyakran kisebb-nagyobb baleseteket eredményez.

Egy – ma még – képzeletbeli világban, ahol a földgolyó mind a 7,6 milliárd lakóját szuperszámítógépek tartják szemmel, irányítják a mozgásukat, elkerülhetők az összeütközések. Addig azonban helyben kell megoldani a konfliktusainkat, és erre kínál megoldást a dolgok internete, a „hálózatba kötött járművek önigazgatása”, a közlekedők és az okosutak, okosvárosok közötti folyamatos adatcsere. Az informatikában járatlanok azt gondolnák, hogy a fenti feladatok megoldására már rendelkezésünkre áll minden eszköz. Maga az okostelefon a folyamatos interneteléréssel már-már képes minderre, azzal a megkötéssel, hogy nem befolyásolja a használója cselekvését, csupán adatokkal látja el, segíti. A hálózatba kötött jármű azonban maga szabályozza a sebességét, végső esetben vészfékez, azaz fizikailag is beavatkozik. Ehhez azonban már olyan kommunikációs platformra van szükség, amelyik soha nem hibázik, minden pillanatban rendelkezésre áll, külső behatolás ellen védett, egyszóval közel tökéletes. (Tudjuk, hogy okostelefonjaink korántsem tökéletesek.) Mindehhez szabványok sokaságát kell megalkotni, hogy a különböző piaci szereplők részt vehessenek majd az eszközök előállításában, és ezek kompatibilisek legyenek egymással.

Autópálya az USA nyugati partján. A Commsignia több mint száz csomópont forgalmát felügyeli
Fotó: 123RF

A fentiekből látható, hogy a közelebbi és távolabbi jövő egyik meghatározó fejlesztéséről van szó, amelyik komolyan meghatározza majd nemcsak a közlekedést, de a következő generációk életmódját is. Örömteli, hogy ebben a folyamatban hazánk a ZalaZone autóipari tesztpálya, a kiépülő okosutak hálózata révén úttörő szerepet játszik, és hasonlóképpen fontos láncszeme a fejlődésnek a hazai Comm­signia. A négy fiatal informatikus mérnök által alapított startup a napokban jelentette be, hogy neves nemzetközi befektetők szállnak be a cégbe. Tizenegymillió dolláros befektetési kört zártak, melyben olyan európai és amerikai kockázatitőke-befektetők vettek részt, mint a Karma Ventures és a Samsung Catalyst Fund vezetésével a Partech, az Inventure, a Credo Ventures és a hazai Day One Capital. A több mint hárommilliárd forintnak megfelelő összeg smart moneyt is tartalmaz, tehát a pénzen túl kapcsolatrendszert és üzleti, fejlesztési tanácsokat is adnak a befektetők. A befektetésből több mint 100 új, magas hozzáadott értékű munkahely létrehozását tervezi a cég. Az új emberek túlnyomó többségét Budapesten fogják felvenni, de bővíteni tervezik amerikai és ázsiai jelenlétüket is.

A járművek és az infrastruktúra közti kommunikáció – melynek angol neve Vehicle-to-Everything, V2X – az alapvető technológia az együttműködő intelligens közlekedési rendszerek létrehozásához, amely javítja a közúti biztonságot és a forgalom hatékonyságát azáltal, hogy más járművektől, infrastrukturális kameráktól és más forrásoktól származó távoli érzékelők adatait használja fel, hogy az autók látótávolságukon túl tudjanak látni. A V2X technológiák lehetővé teszik a járművezetőknek és az önálló járműveknek, hogy helyben hozhassanak biztonsági döntéseket. A Commsignia technológiái összekapcsolják a járműveket és az intelligens városi infrastruktúrát az autonóm járműfunkciók lehetővé tétele érdekében, miközben a mindennapi vezetést biztonságosabbá és hatékonyabbá teszik.

– Ezzel a beruházással arra törekszünk, hogy megerősítsük vezető pozíciónkat a V2X élvonalában, és olyan innovatív termékeket hozzunk létre, amelyek új szabványokat állítanak fel a csatlakoztatott és autonóm vezetésre – mondta Kovács József, a Commsignia vezérigazgatója. – Ezt a lehetőséget fogjuk felhasználni a következő évekre vonatkozó növekedési terveink megvalósításához. Az egyik legfontosabb hangsúlyunk a K+F, ahol azt tervezzük, hogy száz vagy több mérnököt vonunk a csapatunkba, és további helyi irodákat nyitunk az USA-ban, Ázsiában és Európában.

Az Európai Bizottság tanulmánya szerint a hálózatba kötött járművek akár 22 százalékkal is képesek csökkenteni a balesetek számát és 11 százalékkal az üzemanyag-fogyasztást. A Commsignia számos autóipari beszállító partnere, és része a legnagyobb városi V2X infrastruktúra kiépítésének, amely több mint száz kereszteződésre terjed ki Las Vegasban. A vállalat megoldásainak felhasználásával további telepítések működnek az Egyesült Államokban, Ázsiában és Európában. A Commsignia az első V2X vállalat, amelyet az OmniAir szervezet kereskedelmi, kapcsolt járművek tanúsítási megfelelőségi programja tanúsít.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.