Az óriásgépek alkonyának legutóbbi jeleként az Airbus bejelentette, hogy beszünteti A380-s modellje gyártását, az utolsó darabokat 2021-ben szállítják le, többek között az Emiratesnek. Pedig az emeletes szuperjumbót egyaránt imádták az utasok, a repülés megszállottjai és a csúcsvezetők. De hiába, ha a világ legnagyobb utasszállító gépe egyetlen igazán számító csoport szívét nem tudta megnyerni: a légitársaságokét.
A hanyatlás jelei már régóta mutatkoztak, a legutóbbi időkig éppen a dubaji légitársaság megrendelése tartotta lélegeztetőgépen az A380-as gyártását. Az Emirates azonban – követve az ausztrál Qantas korábbi példáját – visszamondta a rendelést. Az elmúlás sorsára jutott az eredeti jumbo, a Boeing–747-es is, tavaly mindössze hatot szállítottak belőle. Az amerikai légitársaságok száműzték flottájukból, ma már többnyire csak teherszállító változatukat használják. – Nem kétséges, leáldozott az ideje a nagy, négy hajtóműves utasszállítóknak – jegyezte meg rezignáltan a CNN-nek Tom Enders, az Airbus vezérigazgatója.
Pedig az ég óriásai jelentették valaha a polgári repülés jövőjét. A Boeing összesen ezerötszáz 747-est gyártott ötven évvel ezelőtti születésétől fogva, s a jumbo azonnal népszerűvé vált, az utasok önfeledten rohangáltak föl-le a két szint közötti lépcsőn. A légitársaságok is hamar megkedvelték, a Pan Am, a Japan Airlines azonnal bevásárolt belőlük. A legtöbb még működő darab a British Airways, a Cathay Pacific és a Korean Air flottáiban szolgál.

Fotó: Reuters
Az 1970-ben alakult európai Airbus később elirigyelte amerikai riválisa nagygépes sikereit, s ő is hasonló vonalra állt. Akkoriban abból indultak ki, hogy a nagy repülőterek egyre zsúfoltabbak lettek, megnőtt az utasforgalom, így észszerűnek tetszett masszív gépek forgalomba állítása – nagyobb üzemanyag-hatékonyság mellett.
Az Airbus A380 kifejlesztése 25 milliárd dollárba került, de elhibázott időben, 2007-ben állt forgalomba. Éppen akkor, amikor kitört a globális pénzügyi válság. Az utasforgalom meredeken esett, s ez két évre megakasztotta az iparág növekedését. – Tíz évvel elkéstünk az A380-as gyártásával – mondta Enders. Az Airbus eddig mindössze 234-et szállított le a modellből a tervezett 1200 helyett.