A Yantart csütörtökön észlelték Dublintól keletre és a Man-szigettől délnyugatra, de a norvég, amerikai, francia és brit haditengerészet és légvédelmi erők először egy orosz hadihajó, az Admiral Golovko kíséretében figyelték meg a múlt hétvégén, írta a The Guardian.
Az ír haditengerészet James Joyce nevű hajója péntek hajnali 3 órakor kísérte ki az ír kizárólagos gazdasági övezetből (EEZ), miközben a légierő is figyelte a hajó mozgását.
Az orosz hajó jelenléte újabb aggodalmakat váltott ki az Írország és az Egyesült Királyság között futó összekötő kábelek biztonságával kapcsolatban, amelyek a globális internetes forgalmat biztosítják többek között a Google és a Microsoft Írországban található uniós központjából. A hajót hétfőn és kedden is észlelték Corktól nyugatra, ahol Írország és Franciaország között van még egy csomópont, amely transzatlanti összeköttetést biztosít. Edward Burke, a University College Dublin háborús szakértője a helyzetet aggasztónak nevezte.
Ismét azt látjuk, hogy az orosz haditengerészet Nyugat-Európa védelmét vizsgálja. Ez egy újabb ébresztő, hogy Írországnak meg kell erősítenie haditengerészeti képességeit és elmélyítenie az európai tengerbiztonsági partnerséget.
Lapunk korábban írt arról, hogy komoly biztonságpolitikai és ellátási kockázatot jelentenek azok az orosz „szellemhajók”, amelyek halászati álca alatt gyűjtenek adatokat az Északi-tengerben futó adatkábelekről, és a partokhoz közeli szélturbinákról. A britek mellett a skandináv országok is különösen nagy kockázatként tekintenek a tevékenységre.
Akár ötven is lehet a feltételezett orosz „kémhajók” száma az Independent adatai szerint, melyek a Nagy-Britannia körüli vizeken hajóznak. A hivatalosan halászhajóként vagy kutatóhajóként közlekedő járművek kapitányai gyakran kikapcsolják az automatikus azonosító rendszer (AIS) jeladóit, így láthatatlanná válnak a hagyományos nyomkövetés számára.
Úgy tudni, a mostani esetben az ír védelmi erők megfigyelték, amint a hajó három drónt üzemeltetett az ír vizek felett.
A létfontosságú infrastruktúrákkal kapcsolatos aggodalmak Európa-szerte több alkalommal is felmerültek ebben az évben a balti gázvezeték és a Finnország és Észtország közötti tenger alatti internetkábelek állítólagos szabotálása után. Augusztusban Kína elismerte, hogy egy hongkongi lobogó alatt közlekedő hajó megrongálta a vezetéket, de azt mondta, hogy ez véletlen volt.
A jelentések szerint a Yantar az ír vizekre való belépés után kikapcsolta a helyzetét közvetítő transzpondereit, de az ír hajó továbbra is árnyékolta azt. Megpróbáltak kapcsolatba lépni a hajóval, de az orosz személyzet nem reagált, és pénteken hajnali háromkor elhagyta a vizeket és dél felé vette az irányt.