Egy, a dán, norvég, svéd és finn közszolgálati műsorszolgáltatók által készített dokumentumfilm szerint Moszkva állítólag azért küldött hajókat, hogy víz alatti megfigyelést végezzenek, és feltérképezzék a kulcsfontosságú helyszíneket, hogy megzavarhassák az európai kommunikációs csatornákat és energiaellátást: azt az infrastruktúrát, amelyet néha Nagy-Britanniával is megosztanak ezek az országok.
Akár 50-re is rúghat a feltételezett orosz „kémhajók” száma az Independent brit napilap összeállítása szerint. Ezek a négy ország és Nagy-Britannia körüli vizeken hajóznak. A vizsgálat szerint a hivatalosan halászhajóként vagy kutatóhajóként közlekedő járművek kapitányai gyakran kikapcsolják az automatikus azonosító rendszer (AIS) jeladóit, így láthatatlanná válnak a hagyományos nyomkövetés számára. A tartózkodási helyüket más technikákkal, például szonárral, műholdas képekkel vagy járőrhajókkal kell nyomon követni.
Anders Henriksen, a dán kémelhárítás vezetője elmondta:
A Nyugattal való konfliktus esetén készen állnak és tudják, hol kell beavatkozniuk, ha meg akarják bénítani a dán társadalmat.
Nils Andreas Stensones, a norvég hírszerzés vezetője úgy nyilatkozott, a tevékenység nyilvánvalóan rendkívül fontos programnak számít Oroszország szempontjából, és valószínűleg közvetlenül Moszkvából irányítják.
Szélerőművek és adatkábelek a célkeresztben
A jelentés az Admiral Vlagyimirszki nevű orosz hajóról szól, amely hivatalosan egy óceánbiológiai kutatóhajó, azonban – a megállapítások szerint – orosz kémhajóként használják.
Az állításokat tartalmazó riportsorozat első része szerdán kerül adásba a négy északi országban. A műsorszolgáltatók egy névtelenül nyilatkozó korábbi brit királyi haditengerészeti szakértő segítségével követték nyomon a hajó mozgását az Egyesült Királyság és Hollandia partjainál lévő hét szélerőmű közelében.
A műsorszolgáltatók munkatársai a lehallgatott kommunikáció révén meg tudták állapítani, hogy az Admiral Vlagyimirszki egy hónapon át kikapcsolt adóval hajózott a Balti-tenger és az Északi-tenger körül.
A hajó elhaladt a jelenlegi és a jövőbeli tengeri szélerőműparkok mellett is, ahol több napig tartózkodott.