Egy friss nemzetközi felmérés szerint a német dolgozók motivációja a nemzetközi átlag alatt van. Az Ernst & Young tanácsadó cég által végzett kutatásban világszerte 17 350 munkavállalót kérdeztek meg, közülük ezer Németországban dolgozott. Az eredmények szerint a német munkavállalók csupán 48 százaléka érzi úgy, hogy a munkahelyén mindent belead. Ez az arány az 54 százalékos nemzetközi átlag alatt van.
A felmérés szerint a legmotiváltabb munkavállalók Indiában (67 százalék), Kínában (59 százalék) és az Egyesült Államokban (57 százalék) találhatók.
Ezzel szemben Franciaországban (37 százalék), Hollandiában (36 százalék) és Japánban (19 százalék) még a németeknél is alacsonyabb a motiváció szintje.
Nelson Taapken, az Ernst & Young partnere szerint ezek az adatok aggasztók.
Ha az indiai és kínai munkavállalók – gyakran rosszabb munkakörülmények között – magasabb motivációt mutatnak, mint a németek, az komoly figyelmeztetés kell hogy legyen a munkaadók számára
– nyilatkozta. A motiváció szintjében jelentős generációs eltérések is megfigyelhetők. A baby boomer generáció tagjai, azaz az idősebb munkavállalók 63 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a lehető legtöbbet nyújtja munkahelyén.
Ezzel szemben a Z generáció, vagyis a fiatalabbak körében ez az arány csupán 43 százalék. Egy korábbi amerikai kutatás szerint a fiatalok nem eléggé felkészültek a terhelésre, elkésnek és gyenge a kommunikációjuk, erről a Magyar Nemzet írt korábban.
A felmérés rávilágított, hogy a német dolgozók csupán 44 százaléka ajánlaná munkahelyét ismerősének, ami szintén alacsonyabb az átlagos nemzetközi értéknél. Taapken szerint a vállalatok felelőssége kulcsfontosságú a motivációs válság kezelésében.
A rossz vezetési gyakorlat, a gyenge vállalati kultúra és a túlzott stressz mind olyan tényezők, amelyek rontják a munkakedvet, de ezek orvosolhatók lennének
– hangsúlyozta. A szakértő szerint bár egyes tényezőkön nehéz változtatni, a vállalatoknak törekedniük kell arra, hogy javítsanak a kommunikáción, csökkentsék a túlterhelést és támogassák az alkalmazottaikat.
A kutatás eredményei rávilágítanak arra, hogy Németországban komoly kihívást jelent a munkavállalói motiváció növelése.
A vállalati kultúra fejlesztése, a munkakörülmények javítása és a generációs különbségek kezelése nélkül aligha várható, hogy a trend megforduljon.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: AFP)