Madár okozhatta a Boeing vesztét

Az Ethiopian Airlines ugyanakkor azt közölte: már az előzetes vizsgálatok igazolták, hogy nincs bizonyíték idegen tárggyal való érintkezésre, azaz nem csapódhatott madár az érzékelőnek.

Mártonffy Attila
2019. 05. 23. 12:24
Ethiopian Red Cross workers carry a body bag with the remains of Ethiopian Airlines Flight ET 302 plane crash victims at the scene of a plane crash, near the town of Bishoftu, southeast of Addis Ababa
A Vöröskereszt munkatársai a százötvenhét életet követelő szerencsétlenség után Fotó: Baz Ratner Forrás: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az amerikai szövetségi légügyi hatóság (FAA) szakértői úgy vélik, hogy madárral való ütközés indíthatta el azt az eseménysorozatot, amely végül az etióp légitársaság Boeing 737 Max gépének márciusi lezuhanását okozta – írta a The Wall Street Journal egy meg nem nevezett informátorára hivatkozva. A hírre 1,2 százalékkal nőtt az amerikai cég részvényeinek árfolyama. A rövid idő alatt népszerűvé vált repülőgéptípusnak öt hónapon belül ez már a második hasonló balesete volt. Az első Indonéziában következett be tavaly októberben – mindkét gép röviddel a felszállás után zuhant le, összesen 346 utas halálát okozva.

A katasztrófa körülmé­nyeit vizsgáló szakértők arra a következtetésre jutottak: az érzékelők rossz adatokat továbbítottak a repüléskorrekciós rendszernek, mintha a repülő veszített volna a sebességéből és szárnyprofilátesés következett volna be. Ilyenkor a rendszer automatikusan lefelé nyomja a gép orrát – ez a szükséges korrigálás a normál pozíció visszaállítására helyes adatok esetében. Ha viszont hamis adatok alapján történik, tehát szó sincs sebességvesztésről, végzetes lépés.

A Vöröskereszt munkatársai a százötvenhét életet követelő szerencsétlenség után
Fotó: Reuters

Az FAA tisztviselői szerint madár csapódhatott az etió­piai gépnek, s ez okozhatta a téves adatközlést. Az Ethiopian Airlines ugyanakkor azt közölte: már az előzetes vizsgálatok igazolták, hogy nincs bizonyíték idegen tárggyal való érintkezésre, azaz nem csapódhatott madár az érzékelőnek. A vizsgálat még tart, a végső okot még nem állapították meg, viszont a hatóságok górcső alá vették a repüléskorrekciós rendszert, valamint megtiltották a Boeing 737 Max gépek felszállását. A Boeing a napokban bejelentette, befejezte a szóban forgó repülőgépek szoftverének frissítését, melynek révén a pilóták több lehetőséget kapnak az automatika felülbírálására.

Egyébként már az első, indonéziai baleset után a Boeing azt közölte a The Guardian brit lap szerint, hogy semmi valószínűsége a madárral való ütközésnek. Mike Sinnett, a Boeing termékstratégiáért felelős alelnöke szerint ennek az esélye a második gép lezuhanásakor még kevesebb volt, ugyanis a pilóták még fokozottabban figyeltek erre az eshetőségre. Az FAA egy múlt heti meghallgatáson a pilóták mulasztását rótta fel.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.