Ha valakinek kételyei volnának arról, hogy Székelyföld Európa legszebb és legizgalmasabb tartományai közé tartozik, azt két – az idei könyvhétre megjelent – fotóalbum győzheti meg véglegesen. Az Előretolt Helyőrség Íróakadémia Székely Termék könyvsorozata ezúttal – a szépirodalmi alkotások mellett – Ádám Gyula és Fodor István székelyföldi fotóművészek munkáinak egy-egy tekintélyes gyűjteményét dobta piacra, a rajongók legnagyobb örömére.
Rajongók, bizony, ugyanis a két művésznek tényleges rajongótábora van. Ádám Gyula már több mint három évtizede fotózza a székely embereket és a székelyföldi élet különleges mozzanatait, elismert és közismert művész. Fodor István fél évtizede robbant be a köztudatba, de akkor tényleg robbant. Repülőgépről készített, lélegzetelállító felvételei – a Székelyföld madártávlatból című sorozat – hónapok alatt nemzetközi hírűvé tették a művészt, akit addig leginkább jeles orr-fül-gégészként ismertek a székelyek.
Székelyföldről jelent meg számos fotóalbum és képeskönyv, de aligha érhet a két új album nyomába. A székely táj szépségét még soha ilyen expresszíven nem láthattuk, mint Fodor István felvételein. Ehhez szükséges volt a légi felvételek ötlete és a bátorság is egy kis repülőgépből folyamatosan „kilógni”, emellett rengeteg természetjárás, sok türelem. Fodor István ugyanis megkereste, kivárta, kileste, hogy a legszebbet hozza ki a székely tájból. Tündérországot.
Akár nyár, akár tél, bármilyen évszak is van, csupa csoda és gyönyörűség mindenütt. Akadnak olyanok is, akik kifogásolják, hogy a tartomány árnyoldala – hiszen vannak bőven lepusztult zónák is arrafelé – nem jelenik meg Fodor fotóin, de ezt számonkérni értelmetlen: Fodor István a szépség vadásza, ő ezt keresi és ezt akarja megmutatni, ehhez alanyi joga van, és ebben verhetetlen is. Tud is, türelme is van, szerencséje is van, hiszen nem mindennap sétál be az objektív fókuszába egy fehér, egy szürke és egy sárga ló, úgy, hogy közben a háttérben az Egyes-kő legyen.
A szépségen kívül van még egy fontos jellemzőjük a fotóknak: a gyakran jelen lévő szakralitás. Templomok, keresztek, a hívő ember hitének nyomai, ahogy beleépülnek, belesimulnak a természetbe. Isten jelenléte. Ezek a fotók már nem csak az esztétikum regiszterét mozgatják meg bennünk.