Mint minden év, az idei is tartogatott meglepetéseket a Pécsi Országos Színházi Találkozón (POSZT): a József Attila Színház emberemlékezet óta nem szerepelt a mustrán, idén Telihay Péter Karenina, Anna című rendezésének beválasztása nyitott új fejezetet a színház életében. Új szereplő a Pinceszínház és a Váci Dunakanyar Színház is, s nagy várakozás előzi meg a Szabadkai Népszínház Mi történt Baby Jeane-nel? című előadását.
Idén is Lévai Balázs vezeti a szakmai beszélgetéseket, hagyományosan a szerző vagy az átiratot jegyző alkotó, a színészek és a rendező jelenléte mellett, telt házas nézői fogadtatással.
Komoly visszhangja van a Radnóti Színház 10 című előadásának, nemcsak Székely Csaba megrázó drámája okán, de aki nem ismerte eddig Sebestyén Aba rendező nevét, az szuggesztív rendezését látva bizonyosan megjegyzi majd.
A fesztiváljárók nagyon szeretik a székesfehérváriak Kartonpapa című darabját. A szintén kortárs szerző, Tasnádi István tollából született mű mélyen fájó és felszabadító erővel ható dráma. A darab öt színészének kiváló alakításáról, kiemelten Tóth Ildikó játékáról beszélnek, a színésznőnek – akit nagyon régen láttunk utoljára a POSZT-on – kisebb rajongótábora alakult Pécsen a Kartonpapa után. A történet szerint a megözvegyült Éva (Tóth Ildikó) kartonból vágja ki a férjét, hogy így tartsa életben. A pécsi szakmai beszélgetésen döbbent rá a szerző, hogy az abszurd helyzet létezik: ugyanis itt mesélt el egy kísértetiesen hasonló valós helyzetet az egyik néző.
– Sokáig azt hittem, hogy kitaláltam valamit, aminél abszurdabb ötlet nincs. Tévedtem – állapította meg a szerző. Hargitai Iván rendező szerint az emberiség története arról szól, hogy képzelt személyek kellenek, amelyekhez viszonyítjuk a létezésünket. A Kartonpapa ennek a szimbóluma.
– Közben egy nagyon élénk színekben játszó, mai világot fest, ahol minden tökéletesnek hat, miközben a Titanic fedélzetén vagyunk és zenélünk – tette hozzá a rendező.
Az első napokon Nagy András Anna Karenina-adaptációja került terítékre, a szerző véleménye szerint az innováció kontra tradíció aktuális dilemmája szólal meg Tolsztoj örök érvényű művéből. Átiratában az állomás azért is kapott központi szerepet, mert az 1870- es években a pályaudvar volt a haladás szimbóluma. Az író a szakmai beszélgetésen úgy fogalmazott: Tolsztoj nagyregényét reménytelen vállalkozás hűen színpadra vinni.