Sokan anyanyelvként valamely nyelvjárásban tanultunk meg magyarul beszélni, majd felnőttkorunkra szinte észrevétlenül koptak ki az ë-k, az å-k, az í-ző, ö-ző alakok a beszédünkből. Ez akkor tudatosult bennem, amikor sok évvel ezelőtt egy egyetemi cimborámmal látogattam haza a szülőfalumba, és ő rácsodálkozott arra, hogy a nagyapámmal nyelvjárásban beszélek. Nekem addig talán fel sem tűnt, hogy máskor nem ezeket a szavakat használom, vagy hogy otthon magától értetődően váltok vissza a gyerekkori anyanyelvre.
Kulturális újságíróként gyakran veszek részt kiállításmegnyitókon, előadásokon, konferenciákon, de meglehet, hogy egy kezemen össze tudom számolni, hány ünnepségen beszélt a konferanszié nyelvjárásban – kivétel nélkül mindegyik ilyen esemény népművészethez, néprajzhoz kötődött. Ez az aránytalanság a pozitív megerősítés hiányára is visszavezethető – egy 2018-as, négy ország tanárait vizsgáló kutatás eredményeit ismertetve mutatott rá a Nyest.hu, hogy a magyartanárok 35-50 százaléka diszkriminálja azokat a diákokat, akik nyelvjárásban beszélnek, és ennek komoly szerepe lehet a gyerek iskolai sikertelenségében és a társadalmi egyenlőtlenségek fenntartásában is.

Balázs Géza nyelvészt, egyetemi oktatót, az Anyanyelvápolók Szövetségének alelnökét kérdeztük arról, hogyan viszonyul az egyetemi szféra a nyelvjárásokhoz, illetve a pedagógusképzésben milyen iránymutatást adnak. Mint kifejtette, a nyelvészet és az egyetemi oktatás a nyelvjárásokat értéknek tartja, és folyamatosan felhívják erre a figyelmet. „Lassan huszonöt éves nyelvstratégiai programunkban a nyelvjárásokról folyamatosan szó van, sőt bevezettük a nyelvjárás-stratégia fogalmát is. A pedagógusképzésben ez a szemlélet jelenik meg, de talán sok helyen erőtlenül és nem jó módszertannal – a tanárok sokszor bizonytalanok, hogy hogyan álljanak a nyelvjárásban beszélő gyermekekhez” – mondta az ELTE Mai Magyar Nyelvi Tanszékének vezetője. Úgy véli, az anyanyelvjárást támogatni, őrizni kell, az a helyes út, ha az iskola erre ébreszt rá, de emellett empatikusan, nem erőszakosan megtanítja a köznyelvi formákat.