Udvardi Erzsébet egyike a Balaton legnagyobb festőművészeinek. Unokahúga, Udvardi Anna álma, hogy a festőnő egykori alkotóműhelyében emlékház nyílhasson. Udvardi Annával terveiről, az értékes hagyaték kezeléséről, a nagy életmű gondozásáról Kovács Emőke beszélgetett – írja a likebalaton.hu.

Fotó: LIKEBALATON.HU
– Milyen családi emlékeket idézne fel szívesen Udvardi Erzsébet festőművésszel kapcsolatban?
– Bár a kérdés, gondolom, személyes tapasztalataimra vonatkozik, először közvetett emlékeket szeretnék felidézni nagynéném gyerekkorából, hiszen számára az az időszak magát a boldogságot jelentette, és mindenképpen meghatározó jelentőséggel bírt későbbi pályafutására.

Fotó: Vajkai Aurél / LIKEBALATON.HU
Udvardi Erzsébet egy bajai háromgyermekes polgári család legkisebb gyermekeként született karácsony táján, 1929–ben. Ennek a mondatnak minden szava fontos, amikor világlátásának és pályafutásának mibenlétét keressük. Édesapján keresztül, aki a bajai polgári fiúiskola igazgatójaként a Duna–parti kisváros értelmiségéhez tartozott, Udvardi Erzsébet kisgyermekként a két háború közti középosztálybeli létformákba öntött, mégis (vagy éppen ezért) varázslatos hangulatát szívta magába.
Ekkor még vasárnaponként 12 személyes cseh porcelán étkészlettel terítettek a diófa ebédlőasztalon, hogy a nagynénik, nagybácsik is velük ebédeljenek az ónémet faragott bútorokkal teli nagyszobában, amikor az ingaóra elüti a delet.
Délután, amíg a gyerekek a macskaköves téren a csilingelő fagylaltos kocsija után futottak, a szalonban kamarazenélésre gyűlt össze az orvosokból, tanárokból álló baráti társaság. Ugyanez a társaság később az akácfák lombjával borított árnyas utcákon át a folyóparti nyári korzóra sétált a barátokkal, ismerősökkel való találkozás reményében. Baja akkoriban az ország egyik legegységesebb és egyben a legszebb városképét mondhatta magáénak, és ez a formálódó művészlélek ízlésére minden bizonnyal nagy hatással lehetett.
Ebből az időszakból azt szeretném még kiemelni, hogy a közösségi élet mellett a családban a lelki élet is fontos volt. Amire az ember manapság, ebben a varázstalanított világban, csak a maga tapasztalatából jön rá, jelesül, hogy egy–egy formaságnak tűnő megnyilvánulás, pl. az étkezések előtti hálaadás milyen mély tartalmat rejthet, Udvardi Erzsébetnek már gyermekkorában természetes volt.
Kizárólag a párhuzam kedvéért egy pillanatra magamat említeném, mert az, hogy az én gyermekkorom is boldogsággal telt, a nagynéném festékillatú, titokzatos műtermében eltöltött felejthetetlen badacsonytomaji nyaraknak köszönhető. Világlátásom, esztétikai érzékem mellette alakult ki végérvényesen. Hogy a vadvirágos rét jobban megérint, mint a vonalzóval kimért virágágyások katonás rendje, vagy hogy a százéves tölgy görbe alakját százszor szebbnek látom a dézsából meredező, jobb sorsra érdemes díszfáénál – az ő öröksége.