– Dalt írok erről a kalapról meg rólatok. Faluhelyen minden nagyobb eseményről dalt szokás írni. Évekig dalolják – mondja a legfiatalabb, legszenvedélyesebb és legszemtelenebb pisztolyforgató, Chico (Horst Buchholz), aki persze nemcsak meghódítja a helyi legszebb leányzót ösztönös férfienergiáival, hanem még vele is marad a film végén, háta mögött hagyva a férfias kalandok sorát, és ezzel mintegy le is zárva a filmtörténet egy legendás korszakát, az amerikai western műfaji filmek sorát, amelyet az olasz követ hamarosan, az úgynevezett spagettiwestern, amely ezerszer kegyetlenebb, brutálisabb és szomorúbb lesz majd, mint az elődje, az amerikai.
– Gondolod, érdemes. Csak tudni kell elsütni a pisztolyt. Nem éppen nagy tett – reagál rá a hét mesterlövész vezetője, Chris (kamasz fiúk legendás példaképe, a kopasz, fekete inges (Yul Brynner), aki nemcsak okosan és temérdek jó megérzéssel verbuválta a zsoldos cowboyok csapatát egy falu banditáktól való megvédésére, hanem arra is figyel, hogy még véletlenül se csináljanak társai, főleg a legfiatalabb, a Chico névre hallgató olyan butaságot, ami az életébe kerülhet.
– Otthonod, feleséged, srácod nincs. Kilátásod semmi. Kihagytam valamit? – kérdezi Vin (Steve McQueen), aki a főszereplő, Chris szemtelenebb énje. Csak annyi a különbség közöttük, hogy Vin nagyon ügyel arra, hogy még véletlenül se tartsák jófiúnak, vagy másként: mindent megtesz, hogy megtartsa a rosszfiúság látszatát.
– Igen, hely, amihez ragaszkodsz, nincs; ember, aki féltene, nincs; aki útjából kitérnél, nincs – Vin szavaira Chris reagálhat csak így.
– Sértés, amit lenyelnél, nincs; ellenséged nincs – vág a szavukba Lee (Robert Vaughn).
Európai kultúrkörünk legfontosabb értékeiről szól A hét mesterlövész. Mindenekfölött a becsületről és tisztességről, arról, hogyha már semmi nem marad az embernek, ezt a kettőt nem adhatja semmi pénzért, ezek az elvek többet érnek az ember életénél is. Ezt azért kell hangsúlyozni kicsit iskolás módon még egy filmkritikában is, mert mára nem így gondolkodik az európai férfiemberek többsége, akik puhányok lettek és tunyák. Aztán a barátságról is szól ez a film, leginkább arról a férfibarátságról, amelyet nem mondogatnak a férfiak, de megvédik egymást még önmaguktól is, ahogy a legfiatalabb, Chico névre hallgatót megvédi önmagától a kis csapat vezére, Chris, amikor Chico eszét éppen legyőzte az alkohol. A gyengébbek, a nők, a gyerekek védelméről is szól A hét mesterlövész, és európai kultúrkörünk legkisebb egységének, a családoknak, a földműves családoknak a szükséges, mindenáron való megvédéséről. No meg persze a munka becsületéről. A filmben ez a leghangsúlyosabb. Nem is akárki, a Bernardót alakító Charles Bronson mondja a filmben három érte rajongó fiúgyermeknek, amikor gyávának titulálják földműves apjukat, mert nem akarnak (nem nagyon tudnak) fegyvert fogni az őket folyamatosan kiraboló banditákra.