Lengyel–magyar barátság és dzsessz. Talányos, mi lehet a kapcsolat?
Amikor Sutarski Konrádot megkérdeztem: miért éppen mi, magyarok, amikor ott vannak például a csehek, akik szintén szlávok, a költő-műfordító-író így felelt: az ember a testvérét nem választhatja meg, de a barátját igen.
Nos, én még emlékszem a ’80-as évekre, amikor a lengyel dzsessz és dzsesszrock, nem kizárólag a szovjetek megszállta övezetben, de Európa-szerte, azaz Nyugaton szintén menő volt. A Laboratorium zenekar, Tomas Stanko, Michaile Urbaniak, vagy – ha már szaxofonos a beszélgetőpartnerem – Zbigniew Namislowsky valódi sztármuzsikusai voltak a nemzetközi dzsessz-szcénának.
Varga Dániel előtt sem ismeretlenek a kiváló zenészek.
– Stankót és a free jazz vonalat ismerem vagy az ötvenes korosztály művészeit, akik workshopokon tanítottak
– fogalmazott a szaxofonos, aki lengyelországi free jazz kurzusokon vett részt.
– A korosztályombelieket jól ismerem, mert Európa nem túl nagy, és találkoztunk, zenéltünk a nagy dzsesszcsomópontokon
– magyarázta a muzsikus, és sorolta a csomópontokat: Berlin, Amszterdam, Párizs. Továbbá, zeneművészeti egyeteme miatt, Graz. Varga Dániel itt végzett, s itt ismerkedett meg zenésztársaival, Piotr Lipowicz gitárossal és Ivar Krizic bőgőssel. Piotr Budniak dobossal kiegészülve ők alkotják az Eastern European Quartetet.
– Miért éppen Graz? – érdeklődtem, lévén a Zeneakadémia is működtet jazztanszéket vagy miként mondani szokás: tanszakot. Ráadásul a tanszékvezető Bacsó Kristóf szaxofonos…
– A korombeliek Grazba mentek továbbtanulni. Pontosabban, ők előbb végeztek, mivel én ötosztályos gimnáziumba jártam – elevenítette fel Varga Dániel, aki érettségi után tett egy fővárosi kitérőt, s miközben a Bartók Konzervatóriumot látogatta, két évig teológiát hallgatott.
– Grazban előbb volt a felvételi, májusban, nem júniusban, mint a Zeneakadémián, és engem felvettek – hangzott a végső magyarázat.
Mindössze tízesztendősen döntött a szaxofon mellett, méghozzá nem szülői nyomásra. Bár édesapja Sting-rajongó, akinek zenekarában sokáig fújt Branford Marsalis, aki „nagyon durván jó szaxofonos” – véleményezte Varga Dániel –, s akinek játékát sokat hallhatta kiskorában.