Poszt-apokaliptikus fejlődéstörténet - The last of us

Manapság annyi sorozat érhető el, hogy válogatni is nagyon nehéz, mit nézzünk meg. Egy-egy alkotás pár hétre ismert lesz, aztán ahogy vége van, a tartalomdömping következtében rögtön a süllyesztőbe kerül, holott néhány tényleg megérdemli a kiemelt figyelmet. A The last of us című sorozatnak már megvolt a maga finisszázsa, ezért ezt a kritikát azoknak szánom, akik hallottak már róla, de nem merték megnézni, mert zombik vannak benne, és azt nem szeretik.

2023. 04. 21. 11:00
The last of us
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az azonos című 2013-as videójáték alapján készült az a zombis poszt-apokaliptikus filmsorozat, ami jó néhány hétig izgalomban tartotta a streaming platformok nézőit. Játékként, habár népszerű, mégsem tud egy történet olyan sok emberhez eljutni, mint filmként – vagy manapság inkább sorozatként. Ez a The last of us esetében is így történt. A történet két főszereplője a csempész Joel, az a középkorú férfi, aki láthatóan minden nehéz helyzetben feltalálja magát, és Ellie, a makacs és életrevaló tinédzser. Joel feladata kicsempészni Ellie-t egy szigorúan őrzött városból, miután csaknem az egész egykori Egyesült Államokat bejárják. Azért kell menekülniük, mert a lány is megfertőződött azzal a gomba alapú vírussal, amely emberről emberre terjed, és kannibalisztikus hajlamokat ébreszt fel az fertőzött egyénekben annak érdekében, hogy önmagát tovább szaporítsa. Igen, ez valójában azt jelenti, hogy mindenhol zombik vannak. A megmaradt városok pedig elkeseredetten tesztelik a lakókat és új jövevényeket annak érdekében, hogy a lakott és őrzött területekről kiszorítsák a fertőzötteket. Ellie utazása azért jön létre, mert ő a sebesülést követően nem lett beteg, ezért abban reménykednek, hogy ő hozhatja el a fertőzés gyógymódját. Ahogyan az alaptörténet rövid ismertetése is mutatja, a rendszer szintű feszültséget a zombi-betegség jelenti, ám valójában ez csak eszközként szolgál. A világot meghatározza, és a cselekmények folyását is befolyásolja – hiszen többek között ez fog akadályokat gördíteni a főszereplők elé – és a kijelölt küldetést is meghatározza. Ám a valódi kérdés mégis az lesz, hogy kiben lehet megbízni egy alapvetően megbízhatatlan világban? Találhat-e bárki is reményt egy reményvesztett állapotban, és képes lesz-e túllépni saját korlátain. Joel drámája ez, aki egy hatalmas, feldolgozatlan trauma után úgy döntött, hogy kizárja az érzelmeit. És Ellie drámája is, aki árvaként nőtt fel úgy, hogy nem bízhatott meg senkiben. Ha ebből a szempontból nézzük a sorozatot, akkor ez kettejük fejlődésdrámája.

The last of us
Az igazi dráma: egy olyan világban kell boldogulni, ahol talán az ember veszélyesebb a fertőzésné (Fotó: HBO Max)

A képi megvalósítás szempontjából lényegében számítógépes grafikás és élőszereplős verziókról beszélhetünk, hiszen a sorozat már-már a képkockák szintjéig hűen követi az eredeti produkció látványát, akcióit, beállításait. Emögött két szempont is érvényesülhet: értelmezhetjük az alapmű előtti tisztelgésként és a rajongók kiszolgálásaként is. Ez utóbbiból mostanában bőven láthatunk (általában rossz) példákat. A sorozat akkora sikereket ért el, hogy a show készítői, Neil Druckmann és Craig Mazin máris a második és harmadik évadról beszélnek

Ha valaki csak a trailerre hagyatkozna, akkor nagy az esély arra, hogy félrevezetik az képkockák. A nagyjából minden akciójelenetet tartalmazó előzetes összességében egy igen félrevezető elegy, ami egyrészt elképesztően pátoszos, másrészt szinte minden szereplő megjelenik benne. Nem utolsósorban pedig az lehet az érzésünk, hogy… rendben, már megint meg kell menteni az egész világot? És miközben pontosan erről van szó, az epizódok közben ez egyáltalán nem érződik. A fejlődésút ugyan rögös, de mivel kiváló érzékkel megírt karaktereket láthatunk, így ez cseppet sem válik vontatottá, vagy idegesítővé.

Ellie karaktere végtelenül humoros: nemcsak vagány tinilány, aki mindent egyedül akar megoldani és sosem kérne segítséget, hanem sokszor úgy tetszik, egy felnőtt élettapasztalata és keserűsége sűrűsödik össze és húzódik meg egy-egy csípős megjegyzése mögött. Az őt játszó Bella Ramsey remekül ábrázolja az elhagyott, sértődött, életrevaló Ellie-t. A színésznő első névvel való megjelenése a Trónok harcában volt, ahol Lyanna Mormontként ismerhettük meg. De számos filmben is játszott már, legutóbb a Catherine Called Birdy-ben, illetve a Becoming Elizabeth című sorozat főszerepében is őt láthatjuk. A Joelt játszó Pedro Pascal az elmúlt években nagyon sok filmben és talán még több sorozatban volt látható. Ő volt a Trónok Harca (szintén HBO) Oberyn Martellje, a Narcos című, a kolumbiai drogbárókról szóló Netflixes sorozat Javier Peña ügynöke, valamint ő rejtőzködik a Mandalóri (Disney+) ikonikussá vált maszkja mögött.

Összességében elmondható, hogy a szerkesztés talán kissé egyenlőtlen. Néhol indokolatlanul nagy vászonidőt kap egy-egy melléktörténet, visszaemlékezés, azonban ez általában megindokolható azzal, hogy a készítők a keretet adó világot akarják árnyalni. A mostanában megszokottá vált túlpörgetett sorozatok között, ahol minden percben történik egy tűzharc, vagy robbanás, a The last of us üdítő kivételt jelent a maga lassú hömpölygésével, vándorlás motívumával. Ez nem a jól ismert ijesztgetős, gusztustalan zombis film. A karakterek lelki útja és egymáshoz fűződő viszonya van a központban, és minden más ennek az aláfestése. Aki eddig ódzkodott volna, az is bátran megnézheti.

Borítókép: Joel és Ellie a poszt-apokaliptikus világ ellen (Forrás: HBO Max)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.