Az ember tragédiája a jelenhez szól

Madách Imre klasszikus drámájából klasszikus rajzfilmváltozat készült el 2011-re. A Jankovics Marcell által rendezett Az ember tragédiája című film egyik főmunkatársával, Orosz István animációsfilm-rendezővel beszélgettünk az előzményekről.

2023. 09. 21. 9:00
Az ember tragédiája
Részlet a Jankovics Marcell által rendezett Az ember tragédiájának párizsi színéből. Forrás: Magyar Rajzfilm Kft.
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokat dolgozott Az ember tragédiája animációs változatán. Emlékszik arra, hogy hogyan merült fel az ötlet, hogy Madách Imre drámai költeményéből készítsenek rajzfilmet?
1983-ban kezdett bele Jankovics Marcell a forgatókönyvbe, de már korábban foglalkoztathatta a téma. Talán már 1976-ban, amikor az Iskolatévé felkérésére egy bibliai témájú sorozat forgatókönyvét írta, figuraterveit készítette, illetve 1984-ben, amikor külföldi megrendelésre a Bibliát készült filmre vinni. A tévésorozat meghiúsult, a Bibliából pedig csak a Teremtés készült el, de azt a nagy spirituális, filozofikus elszánást, ami ezekhez kellett – meg ami amúgy is jellemző volt rá – tovább tudta menteni a Tragédia elkészítéséhez.

Az ember tragédiája
Orosz István (Fotó: Havran Zoltán)

 


23 évig készült a nagy mű: Az ember tragédiája 

Hogyan indult meg a munka?
– Talán a felkészüléshez sorolhatók Jankovics egyre intenzívebb kultúrtörténeti és jeltudományi tanulmányai, ekkoriban sűrűsödő publikációi. 1988-ban indult meg a kivitelezés még a Pannónia Filmstúdió régi épületében, sőt az első színek próbavetítései is ott zajlottak. Aztán, ahogy a rendszerváltás idején sok minden megváltozott, úgy a rajzfilmkészítés is. A folytatásra nem lett kellő finanszírozás, a Pannónia Filmstúdió is költözött, majd átalakult. 

Ez alatt a két évtized alatt sok változás történt az animáció világában is. Igazi technikai forradalom zajlott le. 

Azért van az, hogy egyes színek még hagyományos rajzfilmként készültek, más részekben pedig már megjelent a számítógép. Mindez igen egyedi hangulatot kölcsönöz a filmnek. Végül huszonhárom évvel később, 2011-ben készült el a 166 perces film, amely mind a készítési, mind pedig játékidejével is szinte példa nélküli az animáció történetében.
Ön hogyan kapcsolódott be ebbe a munkába?
– Jankovics Marcell abból indult ki, hogy az egymást követő színek, a bennük megjelenített történelmi korok az azokra jellemző képzőművészeti stílust tükrözzék. Kézenfekvő ötlet volt, annak ellenére, hogy benne volt a veszély, hogy a kész mű nem lesz egységes. Az ember tragédiájában három színt terveztem. 

A két prágai és a párizsi színt azért bízta rám, mert azoknak a koroknak a stílusában, a rájuk jellemző metszetes grafikai világban korábbi munkáim révén eléggé otthon voltam.

A finanszírozási nehézségeket leszámítva, az általam tervezett színek elkészítése nem volt különösebben nehéz. A munka rendben zajlott. Jankovics Marcell rajzolt egy eléggé alapos forgatókönyvet arról, hogy mit szeretne látni. Ezek alapján kitaláltam a megfelelő látványt, grafikai világot. Örömmel csináltam, jó volt együtt dolgozni vele, mert pontos elképzelései voltak, illetve nem volt ellenvetése, ha valamit módosítani akartam. Hagyta kibontakozni a produkcióban résztvevőket – legalábbis én így tapasztaltam.

Az ember tragédiája
Részlet a Jankovics Marcell által rendezett Az ember tragédiája prágai színéből (Forrás: Magyar Rajzfilm Kft.)

 

Az ember tragédiájának üzenetét mennyire lehetett visszaadni egy animációs filmben?
– A Tragédiát színpadra állítani meglehetősen nehéz. Igen összetett és hosszú mű, amelyet könnyebb követni úgy, ha az ember olvassa. Ebből a szempontból a rajzfilm közelebb áll az olvasáshoz, mint egy színi előadás, mert a rajzfilm egészen más műfaj, képes a mű különböző üzeneteit jobban kiemelni. Sőt talán arra is képes, hogy közelebb hozza a művet a fiatalokhoz.
Az ember tragédiája nem egy könnyű mű, a rajzfilm is csaknem háromórás. Hogy lehet ilyen hosszú ideig fenntartani a figyelmet?
– Az imént már utaltam rá, hogy a képzőművészeti stílusok cserélgetése hordozhat némi veszélyt, az eklektikáét, a figyelem fenntartását azonban nagy mértékben segíti. Pulzáló, változatos alkotás a Tragédia, amelyet a vizuálisan váltakozó színek mellett izgalmassá tesz az a sok rejtett és kevésbé rejtett üzenet is, amelyet az alkotók belesűrítettek, 

azokat a 20. századi kiegészítéseket, amelyek az ő hozzászólásaik Madách művéhez.

Arról se feledkezzünk meg, hogy amikor Jankovics Marcell az 1980-as évek elején elkezdte a forgatókönyv írását, még egészen más világ volt. Alapvetően mások voltak a filmnézési szokások is. Az, hogy egy film DVD-mellékletén akár színenként is elérhető Az ember tragédiája, nagy előny. Erre a gyártás kezdetén még senki nem gondolhatott. A néző azonban most akkor és ott állítja meg, ahol akarja, és ahhoz a részhez teker vissza, ami megragadta vagy amit esetleg nem értett. Hasonlóan ahhoz, mint amikor egy könyvben visszalapozunk egy-egy oldalt. Emiatt a szabadság miatt mondom azt, hogy egy olyan adaptáció született, amely fel tudja kelteni az érdeklődést és akár rá tudja bírni az eredeti mű olvasására is a nézőket. Akár a két mű párhuzamos „lapozgatására”.

Az ember tragédiája
Részlet Az ember tragédiájának IX. színéből (Forrás: Magyar Rajzfilm Kft.)

 

Mi lehet a legnagyobb előnye a rajzfilmnek?
– Talán az, mint az eredeti műnek, hogy egyetemes üzeneteket fogalmaz meg a jelen emberének. A rajzfilm változatban is számos utalás van saját jelenünkre, kiváltképpen a londoni színben. 

Mindezek felfedezéséhez, értelmezéséhez nem elég egyszer megnézni a filmet. 

Érdemes a különböző színeket külön-külön is megtekinteni és elgondolkodni mindazon a sok finom utaláson, amik ott láthatók. Az eredeti műre és az animációs filmekre amúgy is jellemező, hogy minden apró részletét csak a sokadik megtekintéssel tárja fel. A magyar dráma napján érdemes megtekinteni még egyszer ezt az egyedülálló rajzfilmet.

 

Borítókép: Részlet a Jankovics Marcell által rendezett Az ember tragédiájából (Forrás: Magyar Rajzfilm Kft.)


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.