– Miért éppen a János vitéz lett az első magyar egész estés rajzfilm?
– Mondhatjuk azt is, hogy ez egy természetes folyamatnak az eredménye, ugyanis a negyvenes évektől a János vitéz megfilmesítésének terve ekkor már harmadszorra merült fel. Amikor 1971-ben a Petőfi Emlékbizottság és a Filmművészeti Főosztály a Petőfi-év megünneplésére meghirdette a János vitéz filmforgatókönyv-pályázatát, a Pannónia Filmstúdióban partnerre talált. Ugyanis a Stúdió az 1960-as évek végére elérte szakmai fejlődésének és tudásának azt a szintjét, amivel már elkészíthette az első egész estés rajzfilmjét, azt a filmműfajt, amivel egy újabb piacra léphet.

A János vitéz előtt elkészült, rövidebb-hosszabb egyedi filmek (A ceruza és a radír, A piros pöttyös labda, Ne hagyd magad, emberke!, Ellopták a vitaminomat stb.), televíziós sorozatok (Peti, Gusztáv, Marci és a Cső, Az ember és világa, Vili és Bütyök stb.) és reklámfilmek megteremtették azt a szellemi-technikai hátteret, amire alapozva a Pannónia Filmstúdió már létre tudott hozni egy egész estés produkciót.
A vállalkozás akkori nagyságát ma már, a számítógép világában nehéz elképzelni. Abban az időben egy-egy rajzfilm létrehozása óriási munkaerő-kapacitást igényelt.
Kiváltképpen igaz volt ez a János vitézre, amelynek az elkészítése két évig tartott, és több mint száz ember dolgozott a produkcióban.
Ma már szinte elképzelhetetlen, de akkor, az 1970-es években még minden egyes munkafolyamat rengeteg gyártási időt igényelt: sok tízezer rajz elkészítése, kifestése, lefotózása hosszú hetekbe, hónapokba tellett.
János vitéz az úttörő
– Mennyire volt a János vitéz létrejötte mérföldkő a hazai rajzfilm életében?
– A lehető legteljesebben. A megelőző időkben csak rövidfilmek vagy sorozatok készültek idehaza, amelyeknek a vetítési hossza a legritkább esetben lépte túl a 8–10 percet. Ezek a filmek a rövidségükkel, tömörségükkel egészen másképp „beszélnek”, mint egy hosszabb, több mint egyórás rajzfilm. A János vitéz film elkészítése számos kihívást jelentett. A módszerbeli különbség a film minden munkafázisára érvényes volt.
Végül ez a film egy olyan minőségi lépcsőfokot jelentett, amelyet az 1970-es évek elején még csak nagyon kevés stúdió tudott meglépni, de a Pannónia Filmstúdió köztük volt.
– Ön hogyan kapcsolódott be a János vitéz készítésébe?