Bret Easton Ellis, akinek legjelentősebb alkotását kizárólag lefóliázva, felnőtteknek adhatták el

Hatvan éve, 1964. március 7-én született Bret Easton Ellis amerikai író, az Amerikai Psycho szerzője.

Forrás: MTI2024. 03. 07. 15:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bret Easton Ellis a kaliforniai Los Angelesben született. Apja ingatlanfejlesztő, anyja háztartásbeli volt. Már gyerekként írt, szüleinek illusztrált, precízen szerkesztett mesekönyveket készített karácsonyra. Szülei 1982-es válása, valamint édesapja alkoholizmusa nagymértékben hatott az érzékeny kamaszra, az átélt események később stilizáltan újra meg újra feltűntek műveiben.

 Bret Easton Ellis
Bret Easton Ellis legmeghatározóbb alkotása (Forrás: alamy.com)

Íróvá válásában meghatározó szerepet játszott Ernest Hemingway és Joan Didion minimalista prózája. Mégis, a középiskolát követően, a vermonti Bennington College hallgatójaként először zenét tanult, és csak később fordult érdeklődése az irodalom felé. 

Mindössze huszonegy évesen, 1985-ben jelent meg első regénye, a Nullánál is kevesebb, amely azonnal sikerkönyv lett. Főszereplői Los Angeles-i fiatalok, akik hiába keresnek kitörési pontot értelmetlen, jövő és múlt nélküli életük csapdájából, rajtuk még a gazdagság, a promiszkuitás és a kábítószerek sem segíthetnek.

Miként arra a regény egyik emblematikusan kétértelmű mondata rávilágít – amely ajánlatként és figyelmeztetésként egyaránt olvasható, a menedék és a fenyegetettség képzeteit összekapcsolva –: „Itt eltűnhetsz.”

Ellis mellett Jay McInerney, Tama Janowitz, Mark Lindquist és Jill Eisenstadt prózája ragadta meg a legpontosabban a korszellemet, nem csoda, hogy a kritikusok, az X vagyMTV-generáció szószólóivá emelték őket. Stílusukra kimutathatóan hatott Raymond Carver szenvtelen írásmódja, ugyanakkor az elbeszélői nézőpontjuk szubjektivitásában egymásra hasonlítottak, a sajtó hamarosan Brat Pack („kölyökfalka”) néven emlegette őket.

Az alkotó 1987-ben New Yorkba költözött, és még ugyanebben az évben megjelent A vonzás szabályai című műve, amely bár nem okozott akkora meglepetést, mint az első könyve, mégis remek kritikákat kapott. A technikailag komplexebb, Joyce és Nabokov írásművészetét idéző regényében továbbra is számos kulturális, elsősorban popzenei utalás kapott helyet a szexualitást nyíltan ábrázoló, számos elbeszélőt megszólaltató történetben.

Harmadik regénye, az 1991-ben megjelent Amerikai Psycho kiadását hangos botrányok kísérték. A könyv érzékletes nyíltsággal mutatja be a látszólag normális Wall Street-i üzletemberek életét élő Patrick Bateman embertelen gyilkosságait – vagy a megbízhatatlan elbeszélő miatt, eldönthetetlenül: fantáziálásait.

A könyv kritikai fogadtatása szinte példa nélkül áll az amerikai könyvkiadás történetében. A regény recenzorai kivétel nélkül elítélték mind a mű kegyetlen, gátlástalan és minden tekintetben perverz erkölcsiségét, mind a megítélésük szerint elnagyolt cselekményvezetést és a hiteltelen jellemeket. Feminista szervezetek nyílt nőgyűlölettel vádolták a nyilvánvalóan szatirikus művet, a kiadó elleni bojkottra szólítva fel. Ráadásul számos könyvforgalmazó visszalépett a regény terjesztésétől, sőt az Amerikai Psycho az úgynevezett magasirodalmi alkotások közül elsőként részesült abban a megkülönböztetésben, hogy az Ausztrál Film- és Irodalomminősítő Intézet „Csak tizennyolc éven felülieknek” besorolással látta el. 

Így a könyvet a pornómagazinokhoz hasonlóan, kizárólag lefóliázva, felnőtteknek adhatták el. Nem kis részben a körülötte dagadó botrány miatt, a mára klasszikusnak számító, hiperrealista regényt már az első héten több mint százezer példányban vásárolták meg.

Ellis 1994-ben Az informátorok című, gondosan megformált novelláskötettel jelentkezett. 1998-ban jelent meg a Glamoráma, amelyben ismételten a pornográfiába hajló, nyílt szexualitás és brutális erőszak dominál, ám ezúttal nem a fogyasztói társadalom egésze áll a szöveg célkeresztjében, hanem annak egyik privilegizált szegmense, a hírességekkel és modellekkel benépesített szépségipar.

Hosszú hallgatás után, 2005-ben publikálta Holdpark című regényét. Ügyes és gondosan kidolgozott marketingkampány kíséretében dobták piacra, amelynek részét alkotta a regénybeli Bret Easton Ellis fiktív életének valósként való tálalása. Ehhez az interneten tettek közzé közös képeket nem létező feleségével és barátaival, így „hitelesítetve” a történetet.

2010-ben jelentkezett a Nullánál is kevesebb történetét folytató, az életmű addigi szakaszát mintegy szimbolikusan lezáró Királyi hálószobák című regényével. A 2019-es Fehér című kötete életrajzi visszatekintések, valamint az amerikai társadalom-politika-kultúra mentálhigiénés állapotairól szóló értekezések gyűjteményeként jelent meg.

Visszatérve az önéletrajz és fikció határterületére, 2023-ban A szilánkok címmel publikált regényt, amelynek főszereplője egy 17 éves fiú, bizonyos Bret Ellis, aki éppen első regényén, a Nullánál is kevesebben dolgozik, miközben szülővárosában egy sorozatgyilkos szedi áldozatait. A könyvet ajánlójában az áll: „Senkinek.”

Szinte valamennyi regényét megfilmesítették - az Informátorokat maga Ellis rendezte -, az Amerikai Psycho-ból sikeres musical is készült. Évek óta ír forgatókönyveket, rendez, saját podcastje van. 

2008-ban a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál díszvendége volt, ahol személyesen vette át a fesztivál nagydíját.

Borítókép: Az X generációs írók egyik legismertebb alkotója, Bret Easton Ellis (Forrás: Getty Images)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.