„Az emberek ki vannak arra éhezve, hogy odafigyeljenek rájuk” – Krimi az őszirózsás forradalom idején

A Poétikon e heti adásának vendége Kollarits Krisztina irodalomtörténész volt, akit az irodalomterápia fontosságáról, Tormay Cécile-ről és Az elveszett lány című könyvéről kérdezett Viola Szandra író, műsorvezető.

2024. 11. 30. 11:23
Poétikon
Dr. Kollarits Krisztina irodalomtörténész Forrás: Poétikon
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Hogy jut oda egy irodalomtörténész, hogy egyszer csak műfajt váltson, és ne tanulmányokat, esszéket írjon, hanem krimit? Úgy gondolom, hogy van hasonlóság a két munka között. Tehát, hogy az irodalomtörténészi munka is gyakorlatilag egy nyomozás” – vetette fel a két terület közötti hasonlóságokat és különbségeket a Magyar Nemzet Videa-csatornáján elérhető Poétikon új epizódjában a műsorvezető, Viola Szandra.

Poétikon
Viola Szandra műsorvezető ezúttal  Kollarits Krisztina irodalomtörténésszel beszélgetett. Fotó: Poétikon

„Kifejezetten olyan területekkel foglalkoztam, amik feltáratlan területek, tehát Tormay Cécile, a Nyugat ellenlapjaként indított Napkelet. És hát igaz, hogy eddig levéltárakban, könyvtárakban kellett nyomoznom, régi leveleket olvasgattam, megporosodott folyóiratokat. De ott is mozaikszerűen, a kis információfoszlányokból sikerült összeraknom egy-egy teljes képet, és úgy megírni egy-egy tanulmányt vagy monográfiát” – válaszolt a szerző.

Mivel Kollarits Krisztina éles váltásnak érezte korábbi, tudományos publikációihoz képest a krimit, ezért félig álnéven, Kollarits A. Christie álnéven jelentette meg Az elveszett lány című könyvet.

A műsorvezető arról is érdeklődött, melyik irodalmi mű volt a szerzőre a legnagyobb hatással irodalomterápiás szempontból, Kollarits Krisztina azonban nem emelt ki egyetlen művet a biblioterápia kapcsán.

„Nem tudnám kiemelni, hogy most egyik vagy másik irodalmi mű volt fontos, hanem inkább azt mondanám, hogy a csoportfolyamat a lényeg. Azt hiszem, hogy ez a valódi terápia. Szerintem az emberek ki vannak arra éhezve, hogy valóban odafigyeljenek rájuk vagy tényleg el tudják mondani, ami őket foglalkoztatja. Mert ebben a rohanó világban, amiben élünk, ugye erre kevés alkalom van – fejtette ki.

Az az érdekes, hogy itt ugye ismeretlen emberek jönnek össze, és talán ezért jobban meg is mernek nyílni

– egészítette ki a csoportos irodalomterápiával kapcsolatos megfigyeléseit.

Ezután Viola Szandra Az elveszett lány főszereplőjének helyzetéről, Ilka kisasszonyról kérdezte a szerzőt, valamint arról, hogy 1918-ban lehetséges volt-e egyáltalán egy hajadonnak kísérő nélkül utaznia.

„Abban az időben elképzelhetetlen volt, hogy egy fiatal lány csak úgy, férfi kísérő nélkül fölpattanjon a vonatra és felüljön Pestre, tehát valószínűleg nem ért volna ide a valóságban úgy, hogy mindenféle veszélyek leselkedtek rá. Néhány évvel korábban már megnyitotta pár egyetem a kapuit nők előtt is, de nem minden karra járhattak, ami tulajdonképpen botrány volt” – mesélt az 1910-es évek végéről az író.

Ezután a szó Tormay Cécile-re terelődött, akinek a Bujdosó naplója ugyanebben az időszakban játszódik. A műsorvezető Tormay Cécile megosztó karakteréről is faggatta Kollarits Krisztinát, valamint arra is rákérdezett, mi a véleménye arról, hogy az írónőt irodalomtörténeti esszék keretében gyakran leszbikusként emlegetik.

Kollarits Krisztina legújabb könyve a jezsuita Úton sorozatban jelent meg.

„Azt gondolom, hogy őket is ugyanúgy megilleti a diszkréció. 

Tehát nekem nem szimpatikusak ezek a fajta törekvések, hogy most úgy hozzuk közel, úgymond a letűnt korok íróit, hogy »hogy szerettek ők« meg milyen kis hálószobatitkok voltak.

Ez az egyik dolog. A másik, hogy ő maga tagadta homoszexualitását. A per egy válóper volt, és a válóper kapcsán merült fel az ő neve, de ez egy olyan dolog, amit ugye nem lehet bizonyítani, hiszen ebben az időben azért nem voltak ilyen meleg büszkeség felvonulások” – hívta fel a figyelmet a szerző.

Ezután Viola Szandra Tormay Cécile politikai szerepvállalásának okairól faggatta Kollarits Krisztinát:

„Néhány éven belül annyi nagy erejű változás történt. Tehát ugye az I. világháború kitörése, a háború elvesztése, őszirózsás forradalom, a Monarchia széthullása, Tanácsköztársaság, Trianon. Tehát hogyha belegondolunk, hogy ez néhány év alatt történt, akkor nem csoda, hogy Tormay akkor úgy érezte, hogy nem annyira az írói pályája fontos, hanem ő valamit akar tenni. Valamit akar tenni a hazájáért” – összegezte az indokokat Kollarits Krisztina.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.