– Vasárnap kezdődött a karácsonyi böjt, a görögkatolikusok egyik kiemelkedő időszaka. Miért kezdi a görögkatolikus egyház korábban a Megváltó születésére való készületet?
– A karácsonyt megelőző negyvennapos böjt ősi egyházi szokás. Korábban a latin rítusú egyházban is nagyon komolyan vették. Érdekes adatra bukkantam a püspökkenyér receptjének keresésekor. A XIV. század derekán egy bizonyos Henrik püspök osztogatott karácsony előtt mazsolás kenyeret, róla nevezték el ezt püspökkenyérnek. Ám akkor még vaj nélkül készült, hiszen tejes ételeket nem lehetett enni ebben az időszakban. Aztán VIII. Ince pápa mégis engedélyezte a tejes ételek használatát az 1491-ben kiadott úgynevezett vajlevél dekrétumában. Ettől kezdve van vaj a püspökkenyérben és kezdődött el a karácsonyi böjt szigorának enyhülése. Az adventi koszorú viszont egy protestáns lelkészhez köthető. 1839-ben készített először egy olyan koszorút, amelyen minden napra egy gyertya jutott. Később ez egyszerűsödött négy szál gyertyára.
A negyvennapos advent a nyugati egyházban fokozatosan szorult vissza, a hagyományokhoz ragaszkodó keleti egyház viszont az ősi egyházi gyakorlatot viszi tovább.
Mi tehát nem négyhetes adventet, hanem negyvennapos karácsonyi böjtöt tartunk.
– A görögkatolikusok hat gyertyát gyújtanak meg az adventi koszorún. Miért?
– Az adventi koszorú alapvetően nem a keleti egyházi hagyomány része. Ebben igazodunk a római katolikus testvéreinkhez: náluk négy vasárnapot érint az advent, nálunk meg a negyven nap miatt többnyire hatot. Az utóbbi években érezhető ennek a terjedése. Abban viszont alighanem egyedülálló a görögkatolikusok központjának számító Hajdúdorog, hogy ott még a város főterén is hatágú koszorút állítanak.

– Mennyiben tér el ez az adventi-böjti időszak a korábbiaktól, hogyan érinti a járványhelyzet? Lehet-e templomba menni?
– Még nem tudjuk, hogyan ünnepelhetjük a karácsonyt. Fájó tapasztalatunk van a húsvétról, amikor nem jöhettünk össze annyian, mint máskor, s nem tarthattuk meg a körmenetet.
De nagyon fontos, hogy épp ilyen nehéz időkben a templomok – amíg lehet – nyitva legyenek, hiszen az imádságnak most kiemelt szerepe van. Ügyelünk a létszámra, figyelünk az egészségügyi előírásokra, és inkább szaporítjuk a szertartásokat, hogy minél többen jöhessenek biztonságban.
Valójában ezzel is csak a régi hagyományokhoz térünk vissza, hiszen régen sokkal több szertartás volt a templomainkban. Most arra buzdítunk mindenkit, hogy ezekbe az imádságokba kapcsolódjanak be a templomban vagy otthon a világhálón keresztül.