Dalok a Kárpát-medencéből + videó

Bő egy esztendeje kezdte működését az online térben a Rocker Rádió, azon kevés csatornák egyike, amelyik szívén viseli a magyar rock ügyét, vagyis lejátszási listáján tartja a hazai dalokat, ráadásul odafigyel a pályakezdőkre, s nem kizárólag az anyaországi bandáknak, de a határon túliaknak egyaránt lehetőséget kínál. Kalácska Gáborral, a rádió egyik alapítójával beszélgettünk.

2020. 04. 19. 18:14
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 2016-ban indult Rádió Rock (később Rock FM) első programigazgatója az egykori zenész, rádiós zenei szerkesztő, Kalácska Gábor volt. Mint felidézte: ő találta ki, hogy az AsiaCenterben legyen a stúdió, hogyan nézzen ki a falak borítása, kik és melyik műsorsávban vezessenek adást, kikből álljon össze a lejátszási lista. Így ment a hőskorban, majd a csatorna megszűnésének másnapján, hasonló körülmények közt indította el, két barátja társaságában, a Rockerrádió.online-t.

– Az FM-rádiózás elsősorban üzleti vállalkozás – mondom ezt mint 1994 óta zömmel kereskedelmi csatornáknál dolgozó –, ezért ott a zene árucikk, tehát olyan dalokat adnak, amiket az emberek hallani szeretnének. S hogy mit szeretnének, azt folyamatosan és pontosan mérik – magyarázta a rádiós, rámutatva: egy rockrádiót nem lehet ilyen szempontok alapján működtetni, hiszen a rock maga a lázadás.

A Rock FM, illetve Rádió Rock 165 ezres napi hallgatószámot produkált, ami ugyan kimagaslónak számított, azonban versenytársuk volt az összes többi, akár milliós hallgatottságú csatorna. – Hosszú távon lehetett volna ízlést formálni, ám nekünk is és minden rockrádiónak előbb fogyott el a pénze, nem akadt olyan mecénás, aki tíz évig finanszírozza a csatornákat.

Kalácska Gábor elmagyarázta, hogy az sem mindegy, milyen vásárlóerőt feltételeznek a hallgatókról. A reklámügynökségek tervezői úgy képzelték, olyanok követik a műsorukat, akik nincsenek elengedve anyagilag, ráadásul nincsenek is sokan. – Amikor megszűnt a Rádió Rock, nem akartuk cserbenhagyni hallgatóinkat, ezért hárman létrehoztuk a Rocker Rádiót. Azóta is a tőlük áradó szeretethullám visz előre – fogalmazott a szakember, hozzáfűzve: mi más, hiszen ebből csak nehezen lehet pénzt keresni.

Külön dicséret illeti Kalácska Gáborékat, amiért felkarolták a magyar rock ügyét, mint azon kevés rádió egyike, amelyik magyar rockdalokat sugároz. Ráadásul felületet biztosítanak a pályakezdő, feltörekvő bandáknak is. Méghozzá a Kárpát-medence minden szegletéből, anyaországon innen és túl. – Nem kizárólag egy rövid műsorsávot kínálunk számukra, hanem óránként lejátsszuk a dalaikat, olyan pozícióban, amilyet máshol nem kapnak, olyan zenekarok szerepelhetnek, amelyek máshol nem kapnak felületet – avat be Kalácska Gábor a részletekbe.

Szignál hívja fel a figyelmet, hogy fiatal csapat következik, akik aztán röviden bemutatkoznak, honnan jöttek, mire figyeljünk oda a következő dalban. Ráadásul eléjük, mögéjük a műfaj legnagyobbjait szerkesztik. Másodpercre tudják mérni a hallgatottságot, ami sosem esik vissza, ha két nagy sztár között megszólal egy feltörekvő banda. A hallgatók megadják az esélyt mindenkinek, s mert megadják, idővel jöhetnek az újabb és újabb számok, zenekarok. – Nem akarok nagy szavakat használni – mondta Kalácska Gábor –, de mi ezt tudjuk tenni a nemzeti összetartozás érdekében. Teszem hozzá, az online csatornát 168 országban hallgatják, ami így elképesztő nagy lehetőséget biztosít a pályakezdők számára.

– Hány új együttest mutattak be eddig? – kérdeztem. – Körülbelül százat, belőlük harminc határon túli – hangzott a válasz. – Adott régióból, ha ráakadunk egy csapatra, általában jön több zenekar is, mivel szólnak egymásnak.

A Rocker Rádiót jelenleg 23 ezren követik a Facebookon. – A bandák is osztják a rádió hírét, nem csak mi az ő dalaikat – így az alapító, aki elárulta: a koronavírus-járvány óta ingyen közlik az információkat, hogy hol, mikor, ki milyen fellépést mondott le, tudva, mennyire nehéz helyzetbe kerültek együttesek, klubok egyaránt.

Beszélgetésünkből kiderült, hogy az elmúlt pár esztendő rávilágított arra, milyen hatalmas fejlődésen ment keresztül az online rádiózás, ami ma már nem az FM árnyékában megtűrt műfaj. – Percre pontosan le lehet mérni, mennyien hallgatnak, nemcsak minket, hanem bármelyik szereplőt. Három évvel ezelőtt a csúcs hatvanezer volt, ennyien hallgatták egy adott percben az összes online rádiót, mára ez a szám 130 ezerre nőtt, ami január óta emelkedett fel százezerről. Előbb-utóbb eljön az az idő, amikor a befektetők is fantáziát látnak majd a virtuális térben, akár bennünk is, hiszen naponta 40-50 ezer ember hallgat minket – adott hangot reményének a rádiós, majd elmesélte, hogy a közelmúltban meglátogatta egy nagy cég vezetőjét, s amikor magyarázni kezdte, hol dolgozott eddig, mi is az a Rocker Rádió, a cégvezető elővette mobilját, Kalácska Gábor elé tartotta, miközben így szólt: én rajtatok keresztül ismertem meg ezeket a zenekarokat. Természetesen megadta a támogatást. egyetlen kikötéssel: nem hígíthatják fel a zenei kínálatukat.

Amit természetesen maguktól sem tennének.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.