Boldoczki Gábor a trombita kulturális szerepéről, egy pici postakürtről és a kínai előtapsolóról is beszélt a Magyar Művészeti Akadémiának adott interjújában.

– Akadémiai székfoglaló előadásának egyik alaptétele volt, hogy a trombita – az idők kezdetén annak fából készült változata – transzcendens üzenetek hordozójaként, közvetítőjeként kísérte az emberiséget. Trombitatanár édesapjának köszönhetően Boldoczki Gábor is születése óta hallja, értelmezi választott hangszerét?
– Mondjuk, olyan nincs, hogy ne hallanánk, ha megszólal a trombita… Különleges hangjával valahogy utat talál az ember lelkéhez. A ráismerés élményével készültem az akadémiai székfoglalómra, tekintettem át a trombita szerepét a történelemben. Előadásomban arra törekedtem, hogy ne száraz, tudományos értekezést tartsak, vagyis a laikusok, ismerősök, barátok és családtagok – édesapám, feleségem zenész, a testvérem viszont informatikus – megértsék a mondandómat. Édesapám a kiskőrösi zeneiskola trombitatanáraként ment nyugdíjba, nekem természetes volt, amikor kilencévesen elkezdtem trombitálni. Ebben semmi kényszer vagy szigor nem volt, de arra azért odafigyeltek otthon, hogy rendszeresen gyakoroljak. A rendszerességet magam is fontos tényezőnek tartom, bármibe fogjon is az ember, mert a gyakorlás meghozza gyümölcsét. Érdeklődési körömet meghatározta matematika–fizika szakos gimnáziumi tanár édesanyám is, nem volt tehát egyértelmű, hogy zenei pályára lépek. De ettől még kitartóan gyakoroltam. Sok munka, küzdelmes időszak, és jó néhány fantasztikus tanáregyéniség vezetett el a sikerhez. 1996 őszén a genfi volt az első nemzetközi trombitaverseny, amelyen részt vettem, és átvettem a harmadik helyezésért járó díjat – épp a huszadik születésnapomon. Ezt jelnek vettem: akkor, aznap döntöttem el, hogy trombitaművész szeretnék lenni.
– Miért várt a döntéssel húszéves koráig?
– El kellett fogadnom például, hogy a trombita repertoárja sokkal kisebb, mint a zongoráé vagy a hegedűé. Gyakorlás közben fel sem merülhetett bennem, hogy Bachot játsszak – csak mert az ujjamnak éppen ahhoz van kedve – vagy Beethovent, esetleg Mozartot. Bach zenekari darabjaiban ugyan megszólal a trombita, de nekem azért nagyon hiányzik az életművéből egy trombitaverseny!