Gyerekkoromtól fogva érdekelt a budai királyi palota története. Amikor Székesfehérvárról Pestre költöztünk, gyakran átjöttem Budára, szenvedélyesen kerestem a választ arra a talányra, hogy hol lehet az átépített palota elődje, az a középkori épület, amelyről történelmünk során oly sokszor elmondták, hogy a magyar államiság szimbóluma, királyaink lakhelye volt. Hova lett? Egyáltalán hogy nézhetett ki?
A rajzok, metszetek nagy része az emlékezet vagy a fantázia szülötte. A legjobb metszetről – amelyet Dürer mestere, Michael Wolgemut készített Hartmann Schedel 1493-ban megjelent Nürnbergi krónikája számára – sokáig azt tartották, hogy az is a fantázia szüleménye. Amikor azonban a második világháború utáni romokon megkezdődtek a régészeti ásatások, s a királyi palota középkori maradványai felszínre kerültek, kiderült, hogy e metszet legfontosabb részleteinek hitelességét a feltárt középkori épületelemek igazolják. A kép azt a palotát ábrázolja, amelyet mi már nem ismerhetünk. (Az igaz, hogy az épület egyes részeit nem azonos nézőpontból jeleníti meg a rajzoló. Vagyis nem azt ábrázolta, amit látott, hanem azt, amit a budavári királyi palotáról tudhatott.)
A 80-as években, amikor az együttesemmel külföldön játszottunk, útjaimról Lego várjátékot hoztam haza ajándékba gyermekeimnek. Merő kíváncsiságból a fejembe vettem, hogy ezekből az építőelemekből a különböző grafikai ábrázolások, valamint a Gerevich László által feltárt régészeti adatok alapján megépítem a Zsigmond-kori királyi palota léptékhelyes modelljét.
A fantáziámat erőteljesen beindította az a heroikus tevékenység, amelyet az 1950-es, 60-as években a nemzetközi tekintélyű régész, Gerevich László és az építésztörténész Gerő László a második világháború romjain a budai várban folytatott. Tevékenységük példátlan együttműködésen alapult. Gyors, ám megalapozott döntésekre volt szükség, hogy az épp csak előkerült romokat hogyan lehet értelmezni. Szinte egyidejűleg kellett építészeti bemutatásukat is megtervezni. Az idő sürgette őket, ki kellett használniuk azt a szélcsendet, amely az újkori palota körüli csetepaték árnyékában adódott.