Szuperhősök fotelből

Felduzzadt az elektronikusjáték-piac: a speciális iparág éves összbevétele világszerte jóval 70 milliárd dollár ­felett jár, ami a mintegy százezer különféle elektronikus játéknak köszönhető. A játékmesterek rendületlenül magyarázzák az örök élet titkát, a helyes góllövés módszerét, miközben a tizenévesek tátott szájjal figyelik őket, és ­fizetnek a titkok átadásáért. Nem is keveset.

Bódy Géza
2019. 05. 14. 13:05
Visitors play Final Fantasy XV, a video game published by Square-Enix at the Paris Games Week, a trade fair for video games in Paris
Párizsi gamerek összejövetele. Számítógépes játékok bűvöletében sportolnak, ölnek, repülnek, országokat foglalnak el Fotó: Benoit Tessier Forrás: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hatalmas robajjal csapódik be mögöttem az óbudai panelház liftajtaja. A harmadik emeletre tartok, ahhoz a 25 éves fiatalemberhez, aki hazánk egyik legnépszerűbb és legtöbbet kereső streamere, azaz játékmestere, aki a hosszas győzködést igénylő találkozásunk előtt kikötötte: sem az internetes „művésznevét”, sem pedig az igazit nem fedhetem fel, továbbá sem fotó, sem hangfelvétel nem készülhet abban az alig 15 négyzetméteres, bekamerázott, besötétített szobában, ahová időközben bevezet. Érdekel, hogy miért a gondosan lakkozott haj, a titokzatosság, s mivel foglalkozik ez a huszonéves férfi – nevezzük Kovács Péternek.

– Igyekeznünk kell, egy óra múlva élő adásban leszek, kezdődik az esti műszak. Ma a kedvencemet, a lövöldözős Call of Duty stratégiai játékot magyarázom, remélem, hogy ezúttal is legalább ezren néznek majd az interneten.

A kezdésig még fel kell vennem az egyik italgyártó cég szponzorpólóját, ki kell az asztalra készítenem az üdítősdobozt, és a háttérben lévő polcon heverő, állig felfegyverzett műanyag figurát is fel kell állítanom, és megfelelő szögbe igazítanom, hogy az előttünk álló kamera mindent jól lásson. Csak ha minden rendben van, akkor csörög a kasszámban a pénz – mondja nevetve.

Túlélni a zuhanást

Azon tűnődöm, vajon hogyan lehet elmagyarázni a harminc éven felüli korosztálynak annak a virtuális valóságnak a lényegét, amelyben elsősorban a legfiatalabb, Z és alfa generáció, azaz a kétezres években, illetve 2010 után született fiatalok élnek. E világ főszereplői idejük nagy részében számítógépes játékokkal játszanak, ezek bűvöletében sportolnak, ölnek, repülnek, országokat foglalnak el, gyarmatokat igáznak le, vagyis: szuperhősök fotelből. Az önmagukkal roppant elégedett játékosok pedig mindehhez kényelemre vágynak, speciális ülésre, forgó fotelre, amelyek gyártására külön üzletág alakult. A fő elvárás, hogy minél kényelmesebb és süppedősebb legyen a bőrülés, hiszen ez a trendi a játékosok körében. Csakúgy mint a csúcsminőségű mikrofonos fejhallgató, amellyel egymás között beszélnek olyan életbevágóan fontos dolgokról, mint hogy épp kit kell megölni, melyik zombit kell hatástalanítani, vagy milyen szögből kell gólt lőni.

A speciális iparág éves összbevétele világszerte jóval 70 milliárd dollár felett jár, ami a mintegy százezer különféle elektronikus játéknak köszönhető. Ekkora összegből részesednek a gyártók, a játékforgalmazók, a programozók, a marketingesek, sőt újabban már a streamerek is, akiknek a száma világszerte 60 millió körülire tehető. Ennyien vannak tehát azok, akik Péterhez hasonlóan ülnek a számítógép előtt, és élő adásban vagy felvételről – többnyire a YouTube-on vagy a játékok céljára létrehozott Twitch internetes csatornán – játszanak egy-egy nagy sikerű számítógépes játékkal, és magyarázzák, hol és kire kell lőni, hogyan kell menekülni, miként kell az akadályokkal megküzdeni, hogyan lehet túlélni a tizedikről való zuhanást.

Rengeteg a sportjáték is, többnyire labdarúgás, autóverseny és kosárlabda, ahol akár bevált taktikákat is el lehet sajátítani a legkiválóbb oktatók segítségével. A győzelemért a játékos pedig kész fizetni, nem is keveset! A legnépszerűbb játékból, a PlayerUnknown’s Battlegroundsból megközelítőleg 28, a Counter-Strike: Global Offensive-ből 13 millió darabot adtak el világszerte, a FIFA-ból 12 milliót, miközben a készítők bevétele dollármilliárdokban mérhető. Az ezekhez dukáló kiegészítő pálya, örök élet, szuper fegyverzet stb. szintén remek üzlet.

– A streamelő mindent tud egy-egy számítógépes játékról. Persze elavult szó, hogy „számítógépes”, hiszen ma már rengeteg formában és alkalmatosságon lehet játszani: mobilon, laptopon, Xboxon, PlayStationon. Heti négy-öt napon keresztül alkalmanként akár hat órát is a gép előtt töltök, rendszerint élő adásban vagyok. Ez a főfoglalkozásom, legálisan, saját céggel. Amíg a klasszikus játékos közvetítésekhez szükséges egy külön program használata, addig a YouTube élő közvetítéshez elég a videómegosztó alkalmazása. A mostani tizenéveseknek már természetes, ha előfizetnek egy játékra, akkor megnézik a hozzá tartozó magyarázatokat is – avat be a részletekbe Péter, akitől azt is megtudom, hogy mi a siker kulcsa.

Csendes őrültek

– Ahhoz, hogy valaki befutott streamerré váljon, szükség van arra, hogy ne csak a játék legyen érdekes, hanem alakítson ki magának egyedi külsőt, rendelkezzen olyan tulajdonsággal, amellyel a nézőit megfogja. Van, akinek például lila a haja, káromkodik, vagy csendes őrült. Sok játékmestert a túlgesztikulálásáért, a teátrális viselkedéséért, esetleg a gyerekességéért támadnak, ezek ugyan megfogóbb alakok, mint a kevésbé feltűnőek, de Péter szerint ez nem jelenti azt, hogy jobbak mondjuk egy kockás inges bölcsészhallgatónál.

Ezek után lássuk a legnagyobb hazai és külföldi sztárokat! Péter az első tíz közé sorolja magát, a magyar listavezető jelenleg a TheVR nevű formáció. Hazai viszonylatban óriási rajongótáboruk van 250 ezer nézővel. A srácok mindenféle játékot streamelnek, nevüket még az a fiatal is ismeri, aki soha nem játszott, hiszen tavaly produkciójukat összesen több mint kétmillió órában figyelték a játékosok. Második legnépszerűbb magyar nagyágyú KriszhAdvice, aki hirtelen tett szert óriási népszerűségre a Fortnite játékának és személyiségének köszönhetően: összesen 1,9 millió óraszámban lesték minden mozdulatát tavaly, és majdnem százezren rajonganak érte.

A toplista harmadik helyét AdamKissAK foglalja el 542 ezer óraszámmal és 55 ezer követővel. A MagyarLoLTV (ahol minden a League of Legends játékról szól, innen a rövidítés), illetve a GamerHUTV jelenleg a legnépszerűbb közvetítői csatorna, ahol folyamatosan lehet nézni a poén- és zombigyilkos streamereket, fitogtatva fejlövő vagy labdazsonglőr-, netán mészárolóképességüket. Az ő havi bevételük a hírekkel ellentétben nem éri el a milliót.

Párizsi gamerek összejövetele. Számítógépes játékok bűvöletében sportolnak, ölnek, repülnek, országokat foglalnak el
Fotó: Reuters

Ez persze csak pár órára elegendő zsebpénz – főleg az amerikai és kínai streamersztárokhoz képest. A statisztikák böngészése közben azt látjuk, hogy van valaki, aki minden streamelő ikonjává vált: ő a 27 éves Tyler Blevins, vagyis Ninja: tavaly a Twitch feliratkozói rekordjainak döntögetése mellett majdnem harmincmillió dollárt keresett a streameléssel, szponzorációval pedig közel ugyanennyit, de ehhez több év kemény munkája és a csillagok együttállása kellett. Meg az, hogy havonta több százezren iratkozzanak fel a csatornájára. Népszerű a YouTube-király Felix Kjellberg, azaz PewDiePie, aki tavaly 15,5 millió dollárt videózott és streamelt össze. A feliratkozók számában ő a listavezető: a 29 éves svédnek több rajongója van, mint Németország teljes lakossága. Ő abban is rekorder, hogy az első olyan videós volt, aki a játékmenet kommentálásáról szóló kisfilmek készítésével foglalkozott. A srác éppen pár napja hagyta ott a YouTube-ot, és tette át székhelyét egy másik videómegosztó portálra, ugyanis elege lett a magas jutalékokból és a szabadszájúsága miatti örökös cenzúrázásból. Így aztán olyan portálra ment át, ahol a bevételek kilencven százalékát a videós, tíz százalékát a néző kapja. Ez újdonság, hiszen a néző eddig csak fizetett.

Ezek után Pétert arra kérem, avasson be, hogyan kell végigmenni a milliomossá váláshoz szükséges rögös úton.

– A világon a streamerek egy ötdolláros nézői feliratkozásból 3,5 dollárt kapnak meg, a maradék a csatornáé, ahol közvetítenek. Ez az első léc, amelyet át kell ugrani, ez a Twitch partneri programja – ebbe kell bekerülni, hogy elkezdjen csorogni a bevétel. Első ránézésre nem vészes a feltétel: heti minimum három játékadás legalább ötszázas nézőszámmal. Ám a gyakorlatban az ismerőseim szerint ezt igen nehéz elérni – leginkább azért, mert csak úgy önmagától senki sem talál rá egy kezdő streamerre sok ezer másik között. Hasonló a helyzet, mint az okostelefonos programoknál: a kínálat zavaróan nagy, és a fogyasztók többsége csak a toplista elejét nézi meg. Mindenképpen kell tehát valami kezdő lökés, amely persze lehet vakszerencse is. A web sötét bugyraiban kutakodva nem nehéz olyan programokat találni, amelyekkel a nézőszám felpörgethető.

A streamelést csak úgy lehet csinálni, ha az ember valóban élvezi a játékot és a szereplést, és nem zavarják az általában megdöbbentően óvodás színvonalú megnyilvánulások a cseten.

Műsor borravalóért

Szakértőnk azt is elmagyarázza, hogy a bevétel másik részét a támogatások, a reklámok teszik ki.

– A Twitchen minden ezer reklámmegtekintés után jutalék jár a streamernek. Az új partnerek hetven centtől indulnak, a népszerű játékosok két dollár fölé is fel tudnak kapaszkodni, a konkrét érték leginkább attól függ, hogy a nézők közül hányan lövik ki a reklámokat blokkolóprogrammal. Például heti ötszöri, alkalmanként ötórás játéknál átlagosan ezerfős nézővel, óránként egy hirdetéssel számolva havi száz dollár érhető el. Ez a semminél jobb, de nem sokra elég. Ha viszont stabil 15 ezres nézőszámmal fut a műsor, ezért már kétdolláros jutalékot kapunk, akkor már – heti ötször hatórás adással számolva – havi háromezer dollárral csörög a kassza. Igaz, annyi időbefektetést igényel, hogy az bármiféle túlzás nélkül is főállásnak számít. Ha a szekerem fut, akkor jó esetben több mint félmillió forintot is megkereshetek havonta. Van mindezen kívül egy harmadik bevételi forrás is: ez az adomány.

Általános gyakorlat, hogy a Twitch csatorna gazdája kitesz egy PayPal-linket, hogy srácok, ha tetszik a műsor, itt lehet borravalót adni. A pénz pedig potyog szépen, sok streamer ehhez köti például, hogy az adott néző személyes üzenetét beolvassa a műsorban. Ám hangsúlyozom: az országban jó, ha tucatnyian vagyunk, akik ilyen jól keresünk, a maradék több ezer streamer legfeljebb zsebpénzhez jut. A jövedelmek elméletileg adókötelesek – mondja nevetve Péter, aki szerint ma már nem éri meg trükközni, hiszen az adóhatóság is halad a virtuális tér játékosaival, és könnyen lecsaphat a feketézőkre.

Mindezek után Péter megkér, távozzam, kezdődik az élő adás, amelyet már nem szeretne, ha tőle néznék a szobából. Sosem tudom meg az okát, hogy miért, sőt szerinte már így is többet mondott az e-játékok világáról, mint kellett volna. Így ismét nagyot csapódik mögöttem a liftajtó. Rögtön adódik a kérdés is: vajon etikus-e, hogy egy videós pénzt kér olyan fiataloktól, akik még 14 évesek sincsenek? Azzal nyugtatom magam, hogy ez is csak egy szolgáltatás, olyan, mint a televíziózás.

Gond a régiózárral

Az Európai Unió azt szeretné elérni, hogy töröljék el a játékkiadók a régiózárat. Ha ez megtörténne, akkor a különböző földrészeken gyártott játékok kompatibilisek lennének egymással és a lejátszó eszközökkel, ugyanis most egy Japánban gyártott játék nem játszható le nálunk, csak átírás után. Így jöhetne létre a digitális egységes piac, amely a XXI. századi globalizáció korszakában elvárható. Az áruk és szolgáltatások szabad mozgása jelenleg a videójátékok piacán nem tud megvalósulni, ez szembemegy az EU alapeszméivel – olvasható az Európai Bizottság legfrissebb jelentésében. A testület szerint az lenne a célszerű, ha minden kiadó meghatározna az értékesíteni kívánt játékokhoz egy alapárat, amelyet később az adott országra módosítanak az ottani gazdasági viszonyoknak megfelelően. A hír a magyar játékosoknak viszont rossz, mivel az amúgy is magas áfakulcs miatt kiugróan drágán lehetne behozni hivatalos forrásból a játékokat, és még több illegális letöltés lenne.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.