Mert kell egy csapat

Nagyon unom a sportolókkal készült tévéinterjúkat. Az előre elvárható közhelyeső általában megered, bőrig ázunk benne mindannyian: a riporter, az alany, a néző. Az unalmas, gondolatokat nélkülöző agyműködés szülte sportolómondatok olyanok, mint annak idején a mozgalmi dalok: adott helyen és időben kötelezően el kell énekelni őket, mert így illik.

Végh Attila
2022. 05. 27. 7:30
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

E gyarló mondatok közül az egyik leggyakoribb akkor hangzik el, amikor az általában szintén zsibbasztóan gondolatmentes riporter ekképp vallatja aktuális áldozatát:

Mit éreztél, amikor végül sikerült belőni a gólt?

Erre általában a következő dal röppen ki az alany szájából:

Nagyon örültem, de nem annak, hogy én lőttem a gólt, hanem hogy a csapatnak segíthettem ezáltal, mert ez a legfontosabb.

Próbáljuk most túltenni magunkat azon, hogy e toposz puszta fölelevenítése is több száz agysejtünket küldte a végső pusztulásba, és nézzünk mélyebbre! Mert miről van itt szó? Mi az ontológiai jelentése annak, hogy a csapat fontosabb, mint én? A válaszhoz át kell gondolnunk, hogy mi is a játék. Mit jelent az, hogy egy kimért, vonalakkal határolt területet két térfélre osztunk, ahol két csapat másfél órán át kergetőzik?

A kijelölt játéktér mandala, azaz a világ makettje, a játék pedig életmodell. A játéknak saját világa van saját szabályokkal, amelyek minden játszóra nézve kötelezők. Aki ez ellen vét, azt száműzik a megszentelt térből, ahogy az ókorban száműzték a bűnösöket. A játékban minden csapat a saját területét védi, ez a hazája, és ha időnként ki-kicsap is prédára az ellenfél földjére, a bajban visszatér, hogy védekezzen. A játékban fontosak az egyéni képességek, de csak akkor, ha a játékos képes rá, hogy tehetségét a csapat szolgálatába állítsa. Jól összeszokott csapat gyakran tönkreveri kitűnő egyénekből összerakott, de nem egységes ellenfelét. Az egyénnek tehát gondolatban ki kell lépnie magából, és bizonyos távolságból, a csapat szemével visszanézni önmagára, így tervezve majdani lépéseit. (Nem véletlen, hogy amikor valaki igazán játékba lendül, azt mondjuk rá: önfeledt.)

Hans-Georg Gadamer fő művében (Igazság és módszer) a játékot a megismerés modelljének látja. A művészet filozófiája kulcsfogalmává nemesedő játék olyan modell, amely műalkotás és műélvező viszonyára mutat rá. Gadamer fölidézi a német Spiel szó eredeti jelentését: tánc. A játék folyamatos, véget nem érő, önmagát megújító, önmagáért való tánc. (Ezen a ponton már eltávolodunk a sportjátékoktól mint modelltől, amelyek Gadamer meglátása szerint mai küzdő, pénz áztatta formájukban éppen játékjellegüket veszítették el.) A természet pedig, ez a ciklikus, önmagába folyton visszatérő, folyamatosan megújuló és mégis változatlan lényegű mozgás nem más, mint a lét tánca. És mint ilyen, a művészet mintaképe, mondja a német bölcs.

A műalkotás hatása alatt álló ember megszentelt térbe lép. A művészet játéktere ez. Az ember itt eloldódik önmagától, és bizonyos távolságról – vagy ha úgy tetszik, bizonyos magaslatról – néz vissza magára. Ez persze nem történik meg, ha benne és a műben eleve nincs semmi közös. De ha van, ha tehát az ember képes rá, hogy a műtérbe bevonódjon, akkor a mű szelíden kicsalogatja magából, öntávolságot teremtve benne. Így nemesít. Mert ha távol vagyok önmagamtól, és képes vagyok rá, hogy a csapat, a nép, a világ, a lét, a természet szemével nézzek magamra, akkor lehetek valóban önmagam. Ha egy közmondással szeretném lezárni merengésemet, akkor azt mondanám: embernek azt nevezzük, aki el tud vonatkoztatni önmagától.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: A szerző felvétele)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.