Több szempontból is nagy kaland lesz, annyi bizonyos. Részben azért, mert egy világbajnokság mindig tartogat izgalmakat és előre nem látható gondokat, részben pedig azért, mert már a verseny színhelyére történő eljutás sem lesz egyszerű.
Fintha Gábor szövetségi kapitánytól, az egykori válogatott hajtótól – aki mestere, dr. Várady Jenő örökébe lépett, amikor kézhez kapta a kapitányi pálcát – megtudtuk, hogy a világbajnokság előtt még szétszóródik a csapat. Lovak és hajtók is más-más útvonalon közelítik meg az andalúziai várost, Jerez de la Frontérát.
Nem lehet vitás, a lovaknak lesz nehezebb a dolguk. A három fogat tizenöt lova – valamennyi versenyző öt-öt négylábút nevezhet a vb-re –, ugyanis a lovak kamionokban kénytelenek „végigélvezni” a 3600 kilométeres (!) utat. Szeptember 9-én, hétfőn reggel kelnek útra s csak valamikor vasárnap érkeznek meg a verseny színhelyére. Pihentetésre, jártatásra csak két alkalommal nyílik mód. Milánóban és Barcelonában vezetik ki a lovakat a kamionból, akkor istállóban tölthetik el az éjszakát.
– Soha ilyen messzire nem utazott még magyar válogatott. A gladstone-i kettesfogat-vb-t nem számítom, oda ugyanis repülőn vitték a fogatokat. A hét nap rendkívüli megpróbáltatást jelent majd valamennyi állatnak, ám remélem, hogy a vb előtt Jerezben eltöltött három nap elegendő lesz a regenerálódásra – mondta Fintha Gábor.
A hajtók egy héten át nem is látják a „kollégáikat”. Ők ugyanis repülővel jutnak el Spanyolországba, de nem rövid útvonalon. Bozsik József, Dobrovitz József és Váczi István a kapitány társaságában Párizs, Madrid és Sevilla érintésével érkezik meg Jerezbe.
A hajtás tehát valamennyi résztvevő számára már egy héttel a vb előtt megkezdődik. A lényeg persze azon lesz, hogy vajon a verseny négy napja során ki mire képes. A magyar négyesfogat-hajtás – kifejezetten erről van most csak szó s nem a győzelmeket gazdagon szállító kettesekről – jelenlegi helyzetében botorság lenne elvárni a régi s csupán aranyérmekről szóló sikereket. A világ hajtósportja ugyanis az elmúlt tíz-tizenöt esztendőben is járt – vágtatott – a maga útján, miközben a magyarok egyre jobban lemaradtak azok mögött, akik korábban csak a hátukat nézhették. Magyarán: nem győzelmi esélyekkel utaznak a hajtóink a világbajnokságra. Ennél jóval szerényebbnek kell lennünk s beérni azzal is, ha dobogóközeli helyen végez a csapat, netán érmet nyer valamelyik hajtó.
A nyári aacheni nemzetközi verseny – amelyre a huszonöt legjobb hajtó kapott meghívást – is jelezte az erőviszonyokat. A csapatversenyben a negyedik hely jutott a mieinknek, az egyéniben pedig a korábbi kétszeres vb-ezüstérmes Bozsik József jutott legközelebb a dobogóhoz. Nyolcadik lett.
A nevezések természetesen már lezárultak s ezek szerint ötvennél több versenyző száll majd bakra a két napon át tartó díjhajtás, az azt követő maratonhajtás és a befejező szám, az akadályhajtás során. A szakágat képviselő három fogat közül kettő – Bozsiké és Váczié – szilvásváradi, tehát a lipicai lótenyésztés magyarországi fellegvárát képviseli. Dobrovitz vecsési, ám ő is lipicai szürkéket hajt. Jerez mintegy 250 kilométerre fekszik csupán Sevillától, attól a várostól, ahol az elmúlt hétvégén a kajak-kenu válogatott tagjai lapátoltak össze hat aranyat. A hajtóink előtt akár ott lebeghet az ő példájuk. Hat elsőséget ugyan nem szerezhetnek, de már egy éremmel is úgy utazhatnának haza, hogy sikeres volt az andalúziai kaland.
Dmitrij Medvegyev szerint a NATO-főtitkár túl sok varázsgombát evett
