Vita van, botrány nincs

V I T O R L Á Z Á S

2003. 07. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aligha gondolta bárki is 1955-ben, amikor a Nemere II célba ért a Kékszalag-versenyen, hogy a 10 óra 40 perces időeredménnyel évtizedekre megdönthetetlen csúcsot állít fel. A korábban két esztendőnként, az újabb időkben viszont évente sorra kerülő tókerülő viadalon kedvező időjárás esetén idén megdőlhet a majdnem ötvenesztendős rekord. Pénteken reggel 9 órakor pazar látványban lehet részük a Balatont fürkészőknek, hiszen a balatonfüredi móló elől várhatólag 350-400 hajó indul a 35. HotSpring Kékszalag Magyar Nagydíjon, amely Európa egyik legnagyobb tavi vitorlásversenye.

Az 1934 óta hagyományossá vált útvonalon, Balatonfüred–Balatonkenese–Siófok–Tihany–Keszthely–Balatonfüred érintésével 160 kilométert tesz meg a mezőny. Hogy mennyi idő alatt, az persze teljesen kiszámíthatatlan, hiszen volt olyan év, amikor a szélcsend miatt csaknem két nap alatt futott be a győztes. Az előrejelzések szerint ettől az idén nem kell tartani, sőt kifejezetten kellemes szélerősség várható. Az utóbbi években rengeteg gyors hajó épült és próbálkozott a csúcsdöntéssel, de a rekord ellenállt a támadásoknak. A címvédő Litkey Farkas az idén újabb ostromot indít a csúcs ellen, s az Olaszországból érkezett Lisa nevű vitorlással a szakemberek szerint minden esélye megvan erre.

Litkey az első csatát már megnyerte, bár a riválisok körében nagy vitát váltott ki a hajója. A szövetség tavalyi döntése szerint ugyanis a Kékszalagot a korábbi kettővel szemben minden évben megrendezik. A páros esztendőkben az új fejlesztésű hajók is rajthoz állhatnak, míg a páratlanokban csak a klasszikus építésűek. Litkey vitorlása, a Lisa hivatalosan megfelel az idei előírásoknak, az indulását ellenzők viszont úgy érzik, a szabályok szellemével technikai fejlesztése összeegyeztethetetlen.

A viadal azonban éppen nyílt formája miatt nem csupán a legjobbakat vonzza, hanem rengeteg amatőr versenyző is elindul, hiszen arra minden hajótulajdonos és kormányos büszke, ha legalább egyszer teljesítette a Kékszalag távját. A balatoni vitorlások, illetve hazai hajók közül a legjobb a névadó szponzor által felajánlott, több mint kétmillió forint értékű fődíjat nyeri meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.