A siker kudarca

2005. 07. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

n Ballai Attila
A kudarc a világon mindenütt riasztja a befektetőket. E tézis alól talán csupán a magyar labdarúgás a kivétel, az is csak részben. Mert itt már a siker is riaszt. Persze relatív siker, de a folyamatos és előre kalkulálható kudarcok mellett az is valami.
Meg kellene becsülni. Mondjuk azt, ha a Sopron futballcsapata – a döntőben 5-1-re verve a Ferencvárost – megnyeri a Magyar Kupát, és indulási jogot szerez az UEFA-kupára. Az egylet története során első alkalommal léphet fel bármiféle dobogóra, és kukkanthat ki a kontinentális porondra; azt hinné az ember, a főszponzor felsóhajt, mert amit eddig befektetett, az mostantól esetleg meg is térülhet, ráadásul újabb támogatójelöltek jelentkeznek. Ehelyett mi történik? A névadó Matáv utódja, a T-Com-csoport visszalép, a klub megrökönyödött vezetői hirtelen vagy ötven utódjelöltet keresnek meg szerződési ajánlatukkal, de mindenütt elutasítás a válasz, sőt végső csapásként a 20 százalékban tulajdonos Antók Kft. is kiszáll a vállalkozásból.
Mielőtt azt sejtenénk, egyszeri földindulás tanúi vagyunk, amely speciális okokkal magyarázható – mindenki mindenkivel összeveszett, kiderült, hogy szétlopták a tavalyi keretet, a játékosok őrült igényeket támasztottak –, szögezzük le: nem, nincs itt semmi egyedi. Mondhatni, mifelénk ez az általános. Hiszen a rendszerváltozás óta bajnokságot nyert vidéki csapatok közül a Vác (1994-ben aranyérmes) és a Dunaferr (2000) azóta kiesett a másodosztályba, a Zalaegerszeg (2002) pedig épp az idén jutott csődközelbe.
Ennyi, egymástól független ballépés természetesen kizárt, e suta véletlenek összeállnak törvényszerűséggé: a magyar labdarúgás szponzorációja nem piaci, üzleti alapon működik. Ha személyes kapcsolatokkal, „egyéb” megtérülési lehetőségekkel kecsegtetve sikerül is becserkészni egy-egy kósza támogatót, annak az együttműködés során az lesz az egyetlen célja, hogy minél kevesebb pénzt kelljen áldoznia, mert az alaptevékenységtől úgysem várhat valós hozadékot. Ezért ha a felkarolt kezdi túlnőni magát, és további építkezéséhez újabb invesztíciót igényelne, a befektető máris menekül.
A legatyásodott csapat pedig gazdagodik egy felismeréssel: nem kellett volna ugrálni, erőlködni, többre vágyni. Mert ez a magyar futball közege. Ha nem tudjuk hozni a pénzt, legalább ne vigyük.
A Sopron így aztán a tavalyi majdnem 400 millióval szemben az idén 150 millió forinttal vág neki az idénynek és az európai kupának. Ez annyi, mint a Liverpoollal a minap heti százezer fontért szerződést hosszabbító Steven Gerrard egyhavi keresete. A magyar kupagyőztes eszerint szőröstül-bőröstül egyenértékű egyetlen angol válogatott középpályás egy tizenketted részével, mondjuk a jobb lábszárával.
Hát ehhez tartsuk magunkat. Meg ahhoz, hogy a következményeket tekintve nálunk siker és kudarc úgyis egyre megy.
Minden út „Romlásba” vezet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.