Most a vízimentőké a főszerep a Kékszalagon

A vihar miatt bajba került vitorlásokat mentenek a 46. Kékszalag Audi-nagydíj helyszínén péntekre virradóra.

WL
2014. 07. 11. 4:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tar Mihály, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának kommunikációs igazgatója az MTI-nek elmondta, hogy folyamatosan érkeznek a hívások a bajba jutott vitorlások mentésére. A Balatonon hét hajójuk egyfolytában kint van, és dolgozik a bajba jutottak mentésén.

A kimentett hajók és személy számáról a mentés befejezését követően tudnak pontos számot mondani – tette hozzá a kommunikációs igazgató.

A versenykoordinációs központ illetékese az MTI-nek elmondta, hogy az esti órákban beerősödött a szél, vannak olyan vitorlázók, akik erre nem készültek fel. A versenykoordinációs központ ügyeletben van, a beérkező hívásokat veszik, a rászoruló vitorlázókat kimentik – közölte.

A Kékszalag vitorlásverseny résztvevőinek mintegy ötöde felkészületlennek bizonyult tudásban, vagy műszakilag, ezért bajba került az egyébként nem rendkívüli időjárásban, a vízimentők csütörtök délután óta folyamatosan mentik az embereket; az anyagi kár jelentős, személyi sérülés csak néhány esetben történt eddig, azok sem súlyosak.

Erről Bagyó Sándor, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának vezetője nyilatkozott péntek hajnalban az MTI-nek mentés közben.

Mint arról beszámolt, a 2011-es nagy viharhoz képest jóval kegyesebb az időjárás a Balatonon, 40-60 kilométer/órás szélerősségű a vihar, helyenként esik az eső és rosszak a látási viszonyok. A verseny 522-es rekordszámú indulója közül 100-150-re tehető azok száma, akik felkészületlenül vágtak neki a távnak, és jó esetben menet közben feladták a küzdelmet. Eddig 3-4 hajó borult fel és került víz alá, 10-15 árbóc- és 5-6 kormánytörés történt, továbbá 30-40 induló estében vászonszakadás miatt kellett segítséget nyújtani. A vízbekerülteket mind kimentették, eltűnt személyről nincs hír, néhányan megsérültek, amelyek közül a legsúlyosabb vállficam, illetve kézfejtörés volt eddig.

Bagyó Sándor emlékeztetett arra, hogy a verseny elején mindenkinek felhívták a figyelmét az okostelefonos applikáció lehetőségére, amelynek letöltésével pontosan meg tudják adni a koordinációjukat a hajósok bajba kerülésük esetén. A verseny indulásakor még alig éltek a lehetőséggel, azóta viszont sokan megtették, és ez jelentősen segíti a mentési munkákat.

A vízimentők 7 saját és 8, a vitorlás szövetség által biztosított hajót koordinálva dolgoznak csütörtök délután óta folyamatosan. A mentési munkákban a vízirendőrség is részt vesz. Pontos adatokat a későbbiekben közölnek.

A jó szélben 522 hajó vágott neki csütörtök reggel a Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred 155 kilométeres távnak Európa legrégebbi és leghosszabb tókerülő vitorlásversenyén. A győztes  Fifty-Fifty nevű kétárbocos katamarán több mint három órával megjavítva saját rekordját, 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt teljesítette a távot, nagy fölénnyel nyerve a 46. Kékszalag Audi Nagydíj Balaton-kerülő vitorlásversenyt. A mezőny egy része jelenleg is küzd a táv teljesítésével, többen feladták a versenyt a rossz időjárás miatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.