Ágyúdörrenésre ébred Balatonfüred népe július 14-én – már előre szólunk. Persze magára vessen, aki alszik a 48. Kékszalag tókerülő vitorlásverseny reggel kilenc órai rajtjánál, különben is munkanap lesz.
Európa legnépszerűbb és leghosszabb vitorláseseményére a szervezők az idén nem zárják ki a rekordszámú nevezést, így akár a 2010-es csúcsot, a 3115 versenyzőt (593 egység) is meghaladhatja a Füred–Zamárdi vonalra felsorakozó vitorlázók száma.
– Ötszáz-hatszáz egység az idén is lesz, de meglehet a csúcs, hiszen az olimpiai kvótaszerzések miatt jelentősen megnőtt az érdeklődés a vitorlázás iránt – tudta meg az MNO Kollár Lajostól, a Magyar Vitorlásszövetség elnökétől. Való igaz, rég volt ilyen, talán egyszer sem, hogy a szörfösökkel együtt összesen öt riói résztvevőnk van ebben a sportágban: az éremre is esélyes Berecz Zsombor (finndingi), Érdi Mária, Vadnai Benjámin (mindketten laser), valamint Cholnoky Sára és Gádorfalvy Áron.
A Kékszalag előbb a hazai „nyelvtannácikat”, majd a nemzetközi sportvilágot késztette behódolásra, hiszen a verseny nevét ma már senki nem írhatja külön, a külföldi egységek számát pedig a tavalyihoz képest is duplázódni várja a szövetség főtitkára, Holczhauser András.
A résztvevőkről szólva Kollár Lajos, a Magyar Vitorlásszövetség elnöke előbb felidézte, egy klasszikus hajó tulajdonosaként milyen szomorúan nézte annak idején, amikor a versenybe bearcátlankodtak a villámgyors kéttestű katamaránok, de sportvezetőként és a Kékszalag kitalálóinak eredeti szándékával megismerkedve belátta, hogy ezt a versenyt az evolúció csúcsán lévő hajónak és a legjobb csapatnak kell nyernie, a szellemet nem lehetett a palackba visszanyomni. Ettől függetlenül az idén is egy pályán versenyez a 120 éves Kishamis az úgynevezett foilok segítségével a víz fölött repülő, karbonszálas, többtestű csúcshajókkal – utóbbiak biztosan befejezik a versenyt a 48 órás szintidőn belül, ám korántsem biztos, hogy ez a mezőny kétharmadánál több egységnek sikerül, ha nincs megfelelő erősségű szél.
A technológia egyébként a Kékszalagon sok mindent megváltoztatott. Hosszú éveken keresztül például egyetlen hajós, Litkey Farkas nyerte a versenyt, de Kollár Lajos szerint az az éra örökre lezárult, hogy egyetlen egység sorozatban annyiszor nyerjen, mint Litkeyé, aki mindig jó érzékkel választott hajót.
Ha már technológia: a verseny egyik újdonsága lesz, hogy okostelefonon, a magyar fejlesztésű Kwindoo alkalmazás segítségével minden hajó útja folyamatosan nyomon követhető lesz – így telefonnal a kezünkben simán drukkolhatunk ismerősünknek, aki ott hánykolódik a magyar tengeren.
A verseny távja a hagyományos útvonalon (Füred – Kenese – Keszthely – Füred) légvonalban 155 kilométer, ennél természetesen mindenkinek több lesz a szél- és a terepviszonyok miatt, és minél több, annál jobban jár a vitorlás-utánpótlás, hiszen a mezőny megtett kilométerei után jön a támogatás a névadó szponzortól, az Erstétől.
A verseny előtti hétvége szombatján kerül sor a bemelegítő versenyre, a Fehér Szalagra, amit a „nagyok” az utolsó beállításokra használnak fel, de rajta külön versenyt futnak a Balaton legpatinásabb klasszikus vitorlásai, köztük a több mint 50 éven át a tókerülés időrekordját tartó Nemere II., a Balaton legidősebb hajója, a már említett Kishamis és a legtöbbszörös Kékszalag-győztes, a Tramontana.
Szóba került a korábbi időrekorder, említsük meg az aktuálisat is: ő 2012 óta Józsa Márton és a kétárbocos katamarán, a Fifty-Fifty 7 óra 13 perc 57 századmásodperccel. A Nemere II. mint egytestű hajó rekordja (10 óra 40 perc – 1955) is a múlté már 2014 óta, 59 év után Király Zsolt hangyányival 9 óra 57 perc alá szorította ezt az időt.
A Raffica kormányosa szeretne már egyébként abszolútban is Kékszalagot szerezni, Európában már szinte csak ezt a versenyt nem nyerte meg – Királyt tekinthetjük a magyar vitorlázás Hosszú Katinkájának, kiváló úszónőnknek is már „csak” az olimpiai arany hiányzik. A Kékszalag címvédője egyébként egy svájci egység (Safram), amely az idén is rajthoz állhat.
Aki egy pontból nézhető látványosságra vágyik, az a pénteki napot lője be magának a Tagore sétányon, itt rendezik meg ugyanis a leggyorsabb hajóknak kiírt „sprint” Audi-kupát.
Másnap a keleti medencében a 2szalagra is sor kerül még, ezt a Kékszalagon méreteik miatt rajthoz nem állható katamaránoknak rendezik.
Ma Magyarországon több mint harmincezren vitorláznak rendszeresen, ez a szám pedig növekvő tendenciában van. Az idei naptári évben négy balatoni vitorláskikötőt adnak át.