A legszigorúbb feltételek mellett dolgoznak a magyar filmesek

A magyar filmgyártás nem állt meg a koronavírus-járvány második hullámában, a járványügyi előírások szerint azonban a lehető legszigorúbb feltételeknek kell megfelelnie a stáboknak. Ezt a járványügyi szabályok mellett a filmeket finanszírozó Nemzeti Filmalap is megköveteli. A Katinka című portréfilm forgatása zavartalan, azonban két, színpadról televízióra adaptált film készítése is megállt a fertőzés miatt. Paczolay Béla filmrendező Kosztolányi Dezső, Pacsirta című regényének tévéfilm- változatával nem tud a terveknek megfelelően haladni, de Vidnyánszky Attila többszörös fesztiváldíjas színházi rendezését, az Isten ostora című darab tévés változatának munkáit is szünetelteti a járvány – írja cikkében az Origó.

Forrás: origo.hu2020. 11. 30. 9:47
Nagykozár, 2020. március 17. Paplauer Tamás Örs egy zöld hátteres felvételen az M5 csatorna Felsõs címû napi oktatási és kulturális magazinmûsorának forgatásán a Baranya megyei Nagykozárban 2020. március 17-én. A koronavírus-járvány megfékezésére hozott intézkedésekkel összhangban, segítve az otthon tanuló diákok munkáját, a közmédia számos oktatási tartalmát az M5 kulturális csatorna napi mûsorában sugározza. MTI/Sóki Tamás Fotó: Sóki Tamás
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A forgatási terület manapság egyike a legszigorúbb járványügyi szabályoknak alárendelt munkakörnyezetnek, nemcsak a színészeket és a stáb valamennyi tagját, a magyar sajtónak meghirdetett nyílt napon pedig az odaérkező újságírókat is komoly feltételekkel engedik be. Nyár közepén kényszerleállás után kezdték ismét forgatni Madarász Isti (Hurok, A fekete múmia átka) új nagyjátékfilmjét, mára pedig az utómunkáknál tart az Átjáróház című munka.

Már június végén éltek a szabályok, amely szerint csak vérvizsgálat után juthattak be a területre az újságírók.pedig a felvételek szabadban zajlottak, és a tesztelők elmondása szerint akkoriban több ezer ember között sem találtak fertőzöttet.Madarász készülő egészesetés filmje egy szürreális szerelmes történet, amelyben a fiú, halott szerelmével „randevúzik„, közben a valóság és a szellemvilág határmezsgyéjén létezik.

A stábokat egyre szigorúbb szabályok kötik, rendszeresen tesztelnek a koronavírusra a filmesek, aki pozitív eredményt mutat, annak azonnal ki kell állnia a forgatásból, de az sem mehet a kamera közelébe, akinek a családjában felbukkant a vírus.

Már az utómunkáknál tart A játszma című film is, Fazakas Péter rendezése, amelynek januárban a stúdió jeleneteit veszik fel, a bemutatót pedig jövő év végére tervezik. Néhány napra le kellett állniuk az egyik szereplő pozitív tesztje miatt, a gyártásnak extra feladatot jelentett az ezzel járó átszervezés. A történet, amelynek forgatókönyvét Köbli Norbert írta, a hatvanas évek hidegháborús éveibe vezet és egy állambiztonsági játszmát tár fel.

A Kádár-éra modernizálódó, ”konszolidációs„ időszakában járunk, amikor a már rejtettebben működő állambiztonságon belül tovább folynak a hatalmi harcok.A közel tíz évvel ezelőtti A vizsga (2011) című film egy ”back-story „ a mi filmünkhöz. Ez A játszmáig ható előtörténet is kellőképpen kibomlik a cselekmény során, így A vizsga ismerete nélkül is élvezhető ez a mozi- mondta lapunk érdeklődésére a rendező.

Forgatás, a koronavírus-járvány megfékezésére hozott intézkedésekkel összhangban
Fotó: MTI/Sóki Tamás

A járvány második hullámának felszálló szakaszára esett Csuja László (Virágvölgy, Egy hónap háború), és Nemes Anna festőművész közös játékfilmje, a Jámbor szörnyeteg, amit november 5-én kezdtek el forgatni, és egyelőre a tervek szerint haladnak. Csuja második játékfilmje az egyik legnívósabb forgatókönyv-fejlesztő workshopon, a Sam Spiegel International Film Lab-on fődíjat kapott, a zsűri 50 ezer dollárral támogatta a munkát.

A Virágvölgy-höz hasonlóan ismét civil főszereplőt választott a rendező Csonka Eszter személyében, a fittness világbajnoknő egy doppingszerek nélkül élő testépítőnő önkeresésének történtét filmesíti meg. A rendező szavai szerint a test melodrámája ez a munka.

Kicsit aggasztó ebben a jelenlegi helyzetben forgatni, de természetesen az előírásoknak megfelelően járunk el, napi tesztelés mellett engedjük össze a dolgozókat. Egyéb speciális védekező módszereket is bevetünk: például forgatási szünetben ozonizátort használunk, amely teljesen fertőtleníti a felületeket, minden baktériumot, kórokozót, vírust elpusztít. Haladnunk kell, nem állhatunk le. Esetünkben az is közbeszól, hogy a főszereplőnek gerincsérve volt, és nem kockáztathatjuk meg, hogy lerobbanjon. Pótolhatatlan karakter, az ő alakja köré épül a történet- teszi hozzá Csuja.

Rendkívül szigorú szabályok mellett forgat a Katinka portréfilm stábja is év eleje óta, a készülő mozi Pálinkás Norbert rendezése. Amint azt Bederna László producertől megtudtuk, a stábjukban egész évben nem volt megbetegedés. Ötnaponta kell orr- és garat tesztet végezni, ez a módszer biztosabb a vértesztnél, mert a betegség kezdetén, majdnem száz százalékosan kimutatja a fertőzést.

Az elmúlt hetekben hat napot forgatott a magyar csapat, az International Swimming League (ISL) profi úszó ligán, ahová több, mint 50 országból érkeztek úszók. A felvételek és a versenyek a SOTE szigorú egészségügyi felügyelete mellett zajlottak. Bederna úgy látja, az úszók rendkívüli fegyelemmel viselik a megnehezített körülményeket, margitszigeti szállodájukban teljesen elszeparáltan élnek.

Némileg átírta a koronavírus-járvány a történet azon síkját, ami az olimpiára való felkészülést rögzíti, hiszen manapság minden másként alakul.Ma már tudjuk, hogy lesz olimpia, de a verseny később és más körülmények között zajlik, mint normális esetben történne. Nehéz dokumentumfilmet forgatni, úgy, hogy nem látjuk a sportolók fél arcát, hiszen maszk fedi őket – tette hozzá a producer.

Stábtag csapóval a kezében
Fotó: MTI/Balogh Zoltán

A színházak szorított helyzetén színházi darabok televíziós adaptációjának támogatásával segít a Nemzeti Filmintézet által kezdeményezett mentőöv az Egyedi Színház 2020 című nyáron meghirdetett pályázat. Kosztolányi Dezső Pacsirta című regényének film adaptációját Paczolay Béla rendezi, a csapatnak azonban kétszer is meg kellett a munkával állnia koronavírus-fertőzés tünete miatt.

Egy hete álltunk meg, mert folyamatosan pozitívak voltak a tesztek a stábban, ha azonban engedi az egészségügyi helyzetünk, akkor december 5- től folytatjuk a felvételeket. Tíz napra terveztük egyébként a több helyszínen készülő munkát – mondta az Origónak a rendező.

Televíziós film lesz Vidnyánszky Attila, Isten ostora című többszörös fesztiváldíjas munkájából is, mely 2015-ben a Pécsi Országos Színházi Találkozó legjobb előadásának és legjobb rendezésének díját is elnyerte, mivel azonban a stáb jó része pozitív tesztet mutatott – noha többségükben nem lettek betegek –, ezzel a munkával is átmenetileg szünetelni kell.

Mások mellett az Operaház, Pesti Magyar Színház az Örkény István Színház, a Kolibri Színház a Nemzeti Színház és a Thália Színház is készül ilyen televíziós adaptációval. Ezeknél a produkcióknál azonban nemcsak a vírusfertőzés gátolhatja a munkát, de a színészekkel történő egyeztetés sem zökkenőmentes. Az élő színházat ugyanis felváltotta a stream-színház, folyamatosan próbálnak a színészek, emiatt sem könnyű a magyar televíziós munkákat elkészíteni.

Az eredeti cikket ITT érheti el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.