Hatalmas pánik Las Palmasban, sűrű köd a kitérő reptéren
A népszerű turistaparadicsom, a Spanyolországhoz tartozó Kanári-szigetek fővárosa, Las Palmas nemzetközi repülőterét 1977. március 27-én délután fél egykor hatalmas detonáció döreje rázta meg. A robbanás után óriási pánik tört ki; az emberek egymást taposva igyekeztek kijutni a várakozó utasoktól zsúfolt terminálból. Mint később kiderült, a nyolc súlyos sérülttel járó pokolgépes merényletet egy földalatti szakadár szervezet, a Kanári-szigetek Spanyolországtól való elszakadását követelő szeparatista csoport követte el.

Még el sem ültek a hatalmas felfordulást okozó bombarobbanás hullámai, amikor egy ismeretlen telefonáló arra figyelmeztette a helyi hatóságokat, hogy hamarosan egy újabb, a reptéren elrejtett pokolgép fog felrobbanni. A hatóságok véres komolyan vették a terrorfenyegetést, ezért azonnali hatállyal lezárták a Las Palmas-i nemzetközi repülőteret, a még levegőben lévő gépeket pedig arra utasították, hogy a szigetcsoporthoz tartozó Tenerife repterén landoljanak.
A jóval kisebb tenerifei Los Rodeos reptér irányítószemélyzete azonban nem volt felkészülve erre az egyik pillanatról a másikra bekövetkezett óriási forgalomnövekedésre.
A Las Palmasról átirányított és egymás után landoló gépek hamarosan teljesen megtöltötték a reptér betonjának várakozási terét, és mivel Los Rodeos nem rendelkezett a leszálló gépek számához képest elegendő parkolóhellyel, szükségmegoldásként azokat a beérkező gépeket, amelyeknek már nem jutott hely a várakozási térben, a gurulóutakon parkoltatták le.

Los Rodeos nem volt felszerelve a landoló gépek parkolóhelyre irányítását elősegítő gurítóradarral sem, így az egyre nagyobb káoszban az irányítás kizárólag a rádióforgalmazásra, a pilóták helyzetmeghatározására hagyatkozhatott. A rendkívüli helyzetet még tovább bonyolította a kora délutáni óráktól leereszkedő és egyre sűrűbbé váló köd, ami jelentősen korlátozta a torony vizuális irányítási lehetőségeit.
Veszélyes zsúfoltság alakult ki Los Rodeos repterén
Az amerikai Pan Am légitársaság N736PA lajstromjelű Boeing 747-121 típusú óriásgépe aznap charterjáratot teljesített Las Palmasra. Az 1736-os járat San Franciscóból szállt fel, és miután New Yorkban újabb utasokat vett a fedélzetére, megkezdte az óceán átrepülését Las Palmas irányába. A járat gépparancsnoka, a nagy tapasztalatú Victor Grubbs kapitány még az óceán felett repülve kapta meg az átirányítást. A kapitány először azt tervezte, hogy a várakozási légtérben körözve fogja kivárni a Las Palmas-i reptér újbóli megnyitását, ám erre nem kapott engedélyt és a légi irányítás Los Rodeos-i landolásra utasította.