Egészségpolitika és költségvetési korlátok

Ivády Vilmos
2000. 05. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közelmúltban szárnyra kelt a hír, hogy a Pénzügyminisztérium elképzelései szerint gyökeresen átalakul a magyar egészségügy finanszírozása. Az államháztartás reformjának részeként a jelenleg döntően költségvetési formában működő kórházak, illetve kórház-rendelőintézetek a jövőben éves keretet kapnának betegeik ellátására. Ebből az előre megállapított keretből gazdálkodnának a költségvetési év során az egészségügyi intézmények.Milyen érvek szólhatnak a fent említett változtatások mellett? Nos, először a mindenkori pénzügyi tárca természetes érdekeltségét kell megemlítenünk. Melyik fiskális tervező nem lenne boldog, ha egy átlátható, előre garantálhatóan nem deficites egészségügyi költségvetést kellene figyelembe vennie az állami költségvetés megtervezésekor? A költségvetés egyensúlyáért felelős pénzügyi vezetők és szakemberek igyekeznek a legegyszerűbb, saját céljaiknak leginkább megfelelő finanszírozási módszert ajánlani a központi forrásokból (többek között az egészségbiztosítási járulékból) finanszírozott közösségi szolgáltatások (oktatás, szociális ellátás, egészségügy stb.) működtetésére.További fontos érv lehet a keretgazdálkodás bevezetése mellett, hogy a nyugat-európai fejlett piacgazdaságokban is volt és ma is van erre gyakorlat. Hollandiában vagy Németországban szintén korlátozzák a társadalombiztosítási rendszerben fenntartott kórházak éves finanszírozási keretét. Sőt triviális gazdaságtani összefüggés az egészségügyben, hogy az éves, előre rögzített keretből gazdálkodó kórházak nem veszik fel azon betegeket, amelyek a járóbeteg-szakellátásban vagy netán a háziorvosi ellátásban is eredményesen gyógyíthatók. Így több forrás marad a valóban kórházi ellátást igénylő beteg gyógyítására, és esetleg pénzügyi tartalék (nyereség) is képződik a kórházban.És még egy érv, amely szintén segíthet megérteni a fenti változtatásokat hangoztatók álláspontját. A jelenlegi finanszírozási rendszerben fellelhető anomáliák bátorítják mindazokat, akik azt mondják, hogy át kell alakítani a magyar egészségügy finanszírozását. Vannak ugyan a kórházi ellátások között olyanok, amelyek a többihez képest jobban finanszírozottak, a felmerülő költségekhez képest nagyobb árbevételt jelentenek a kórháznak. Ugyanakkor nem kevés azon beavatkozások száma, amelyeket úgymond nem éri meg elvégezni a kórháznak (és mégis elvégzi) gazdaságossági szempontból, mivel a mai finanszírozási rendszer a kórház árbevételét az ellátott betegek számától és összetételétől, pénzügyi stabilitását a bevételekhez viszonyított költségeitől teszi függővé. Ezenkívül jelenleg még nem megoldott a háziorvosi ellátás és a járóbeteg-szakellátás érdekeltségének biztosítása abban, hogy ők gyógyítsák, illetve gyógyítsák meg azokat a betegeket, akiknek kórházi ellátását szakmailag képesek kiváltani.Úgy látom, az Egészségügyi Minisztérium vezetése tisztában van ezen érvek valóságtartalmával, törekszik arra, hogy megértse a pénzügyi vezetés szempontjait. A tárca küldetése – politikai kurzustól függetlenül – azonban nem merül (nem merülhet!) ki ennyiben. Feladata, hogy olyan szakmai javaslatokat fogalmazzon meg és vezessen be az egészségügy működtetésére vonatkozóan, amelyek érdemi javulást eredményezhetnek a magyar lakosság egészségi állapotában, valamint az egészségügyben dolgozók egzisztenciális viszonyaiban. E programok mindig nehézséget jelentenek a költségvetést tervezőknek, mert egyrészt a jelenleginél több forrást (lényegesen többet!) igényelnek az egészségügy számára, másrészt fiskális szempontból nem mindig a legkönnyebben kezelhető ellátásfinanszírozási megoldásokat tartják kívánatosnak. Ennek tükrében megkísérlem megfogalmazni azokat az érveket, amelyek a jelenlegi finanszírozási rendszer megtartása mellett szólnak.A már említett anomáliák ellenére a jelenlegi finanszírozási rend fenntartása célszerű, mert lehetőséget ad a teljesítményfinanszírozási gyakorlaton keresztül a piaci verseny és a privatizáció megfontolt érvényesítésére, gazdálkodni tanítja a kórházakat, szembesíti azokat azzal a ténnyel, hogy létezésük nem istenadta jog, nekik is – bár nem olyan mértékben, mint a magyar gazdasági élet más szereplőinek – meg kell küzdeniük a mindennapi megélhetésért, a pénzügyi adósság elkerüléséért.Azt el lehet fogadni, hogy a kórházak pénzügyi és szakmai érdekeltsége következtében van bizonyos indokolatlan teljesítménynövekedés (értsd: szakmailag nem indokolt, illetve nem kórházban indokolt ellátás) a magyar egészségügyben. Ugyanakkor annak ellenére, hogy milyen hihetetlenül keveset költünk az egészségügyre (a 300 dollár/fő/év szint ötször-tízszer múlja alul az Európai Unió tagországainak szintjét), lényegében nincs ellátatlan beteg, kevés a várólista, és általában elfogadható az ellátások szakmai színvonala, miközben nincs finanszírozási deficit a gyógyító-megelőző ellátásokban. Ebben az egészségügyi dolgozók kitartása mellett szerepe van a jelenlegi finanszírozási rendszernek.A nálunk gazdagabb országokban, ahol előre meghatározott kórházi keretgazdálkodással dolgoznak, az intézmények éves kerete jelentősen meghaladja a Magyarországon biztosítható szintet, jut belőle minden beteg ellátására. Hazai viszonyaink között a költségkeret pontatlan tervezése ellátatlan betegeket eredményezhet a tervezettnél nagyobb betegforgalom esetén.Ha a kórház előre rögzített költségvetéssel dolgozik, csak a területileg hozzá tartozó betegek ellátását vállalja. Ebben az esetben sérülhet a szabad orvos- és kórházválasztás jelenlegi gyakorlata. A betegért folyó harcnak eltűnnek a pozitívumai, amelyek az ellátás minőségének javulásában, a várólisták csökkenésében érhetők tetten.Az alapvető különbség a két finanszírozási modell között az, hogy az előre rögzített keretgazdálkodás esetén a beteg oda megy (oda kell mennie, különben felborul a rendszer), ahová a költségvetési forrás előre eldöntve áramlik, teljesítményfinanszírozás esetén viszont a költségvetési forrás a beteget követi. Ha valaki vidéki létére Budapesten kívánna szülni vagy valamilyen operáción átesni, az a jelenlegi rendszerben megteheti. A páciens választási lehetősége piacot és versenyt eredményez a kórházak között, amelynek – ha jól szabályozzuk – a beteg lehet a nyertese.Hangsúlyozni szeretném: valóban szükségessé váltak a reformok a magyar egészségügyben, de nem visszafelé. Annak ürügyén, hogy a sürgősségi ellátórendszer kiépítése és működtetése valóban indokolja a bázisfinanszírozás részleges alkalmazását, a kórházi szektor egészében hiba lenne bevezetni a felvetett változtatásokat. Senki nem vonja kétségbe, hogy a lakosság számára egy korszerű és egyben igazságosabb sürgősségi ellátórendszerben nem lehet a finanszírozást kizárólag teljesítmény alapján működtetni. A megfelelő készültséget kell a finanszírozásnak biztosítania a majdan létrejövő sürgősségi központok esetében. A cél ugyanis az, hogy ha a helyi lakosok közül bárkinek váratlanul egészségügyi ellátásra van szüksége, az országban bárhol nagyjából egyforma eséllyel részesülhessen a Magyarországon elérhető legkorszerűbb ellátásban.A célnak továbbra is annak kell lennie, hogy a kórházak valóban gazdálkodjanak, teljesedjen ki az intézményekben a menedzsment felelőssége, szükség szerint érvényesüljenek a piaci elemek a magyar egészségügyben.A kórházak gazdálkodási helyzete jelenleg valóban ellentmondásos. Árbevételük teljesítményüktől függ, kvázi piaci árbevételnek tekinthető, míg gazdálkodásuk az árbevétellel költségvetési szervekre vonatkozó szabályok szerint történik. E szabályok még régebben, a fix éves költségvetési támogatási rendszer figyelembevételével lettek megalkotva. Ebből az ellentmondásból kétféle kivezető út kínálkozik: az egyik az, hogy a kórházak teljesítménytől független költségvetési támogatást kapnak (ez a bázisfinanszírozás), és költségvetési intézményként gazdálkodnak a jövőben is, míg a másik megoldás – amely valóban reformot jelenthet – az, hogy a jelenlegi teljesítmény alapú árbevételhez igazítjuk a kórházak gazdálkodását, gazdasági társasággá, közhasznú társasággá alakulásuk támogatásával.Mindkét finanszírozási modell előnyeit és hátrányait mérlegelve, az éves fix keretgazdálkodási rendszer az egészségügyi reform továbbvitele céljából nem tekinthető a ma működő finanszírozási rendszer alternatívájának, legfeljebb csak kiegészítőjének.A szerző egészségügyi közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.